Welkom bij Artikel 7.

De redactie wenst u een aangenaam verblijf en inspirerende inzichten.

De geachte lezer gelieve er rekening mee te houden, dat de inhoud satire kan bevatten en misschien hier en daar een enkele minder lovende kwalificatie. Wie zich daaraan stoort en zich boos maakt wordt verzocht op te staan, bij het open raam 5 keer diep in en uit te ademen, daarna enkele rek- en strekoefeningen te doen en eventueel de hond uit te laten voordat u reageert.

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Nog geen lid? Schrijf u in!

Hafid Bouazza lacht zich dood

Wie lacht over de absurde gekte van de islam, lacht nogal eens de lach van de wanhopige woede, zoals Hafid Bouazza dat vandaag deed in een Volkskrant stuk over de vrijgevochten moslima die zich met haar hoofddoek vastdraaide in het wiel van haar kart.

zo moet het

Op de opiniepagina van de Volkskrant schreef Hafid Bouazza een stuk over de aandachttrekkende moslima waarvan haar hoofddoek tussen de wielen van een kart kwam, en die een rechtszaak aanspande.

Het is een van die idiote zaken waarmee de Nederlandse rechters geconfronteerd worden sinds we de multiculturele maatschappij ingesteld hebben. Of; ‘we?’ Enfin. Zo was er ook de zaak met de moslimadvocaat die vond dat hij niet op moest staan voor een rechter.Die vond daar dit van en die dat en zo ging dat maar door. Je zou zeggen waar houden we ons allemaal toch mee bezig. Hebben we geen belangrijkere dingen te doen? Maar dat we ons ermee bezig houden is een feit. Sterker nog: We houden ons er obsessief mee bezig. Het is smullen voor de media, smullen voor de consumenten van het nieuws, en smullen voor de betreffende moslima’s en moslims die menen hiermee hun godsdienst nog eens extra op de kaart te moeten zetten. Zowel voor- als tegenstanders van de islam zien voordelen in dit soort nieuws, en dat maakt dat het telkens weer nieuws zal worden. Dingetjes met seks en BNers zijn leuk, maar dingetjes met moslims zijn nog veel leuker. Ook dat is een interessant gegeven voor advocaten, die zich met deze nieuws creërende zaken aan het werk kunnen houden.

In zijn opiniestuk doet Bouazza het voor alsof hij vreselijk moet lachen om dat gedoe met die kart en die hoofddoek en het feit dat hier sprake zou zijn van een ‘vrijgevochten moslima’, waarbij de grap nu juist is dat ze zich met die kennelijk zo vrijgevochten hoofddoek mooi stevig vastgedraaid had. Het scheelde niks of ze was erin gestikt. Dus niet vrijgevochten maar vastgedraaid.

Maar gaandeweg het stuk wordt steeds duidelijk dat dit geen normale lach meer is van Bouazza, die van dit lachen letterlijk het onderwerp van zijn stuk heeft gemaakt, maar een hysterische lach over de waanzin van de islam die leidt tot veel meer absurdisme en gruwelijkheden. Ja, het  lachen vergaat je al snel als je de andere voorbeelden van Bouazza ziet over moslima’s die door de islam gemangeld zijn.

Het is de lach van de DADA artiesten toen de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog naar buiten kwamen. Is deze spiegelende, waanzinnige lach ook een antwoord op de waanzin? Het is zeker geen bevrijdende lach, maar een woedende, die steeds meer woede genereert. Misschien is die woede bevrijdend, ik weet dat niet, want ook woede roept steeds maar weer meer woede op. Maar vaak is woede het enige dat rest. (Vergelijk het ook met de lach van schrijfster Caroline over het gedoe met de lokjoden in dit stuk)

Het is de humor van de Joden die de kampen overleefden: Bittere, bijtende humor. Of de humor van Theo van Gogh op zijn beurt over de heilig verklaring van het Joodse leed na de oorlog, dat voor hem niet minder verstikkend was.

Of diens humor over de geiteneukers.

O ja, die grappen van Theo, weet u nog. Daar keken we allemaal een beetje anders tegenaan toen die met die messen in zijn buik op straat lag.

Ja, beste mensen, humorrrr en horrorrrr! Het zit best dicht bij elkaar en de beste humor is die, waarbij je tegelijk schreeuwt van woede. Dat je dus niet zo goed meer weet of het wel zo gepast is dat je zo zit te lachen, ja, dat je je afvraagt waar je nu in godsnaam om zit te lachen, ja dat het eerder een soort wanhopig huilen lijkt.

Maar het is dus ook doodeng. Zie Theo. Vandaar dat er nauwelijks een Nederlandse cabaretier is die woedende grappen maakt over de islam. Ik weet wel hoe dat komt: Geen gevoel voor humor. Want gevoel voor humor is ook de wanhoop van de overmoed. En dus moed. Kijk, en moed, dat heeft Bouazza dus wel.

Tags: ,

47 Reacties op “ Hafid Bouazza lacht zich dood ”

  1. [...] moslima die zich met haar hoofddoek vastdraaide in het wiel van haar kart. Reageren kan op artikel7. zo moet [...]

  2. verwilderd on 29 juni 2010 at 15:50

    als ie dat nou letterlijk ook doet ..doodlachen , ben ik tevreden

    Lezen voor je schrijft, aub. Dit is GeenStijl niet.
    CdW

  3. Job on 29 juni 2010 at 15:59

    Verwilderd ziet een mohammedaanse naam en denkt gelijk: die moet dood. Moet kunnen tegenwoordig hè?

  4. Caroline on 29 juni 2010 at 16:36

    Verwilderd, als we conclusies aan namen gaan verbinden, dan lijken me de namen die mensen zelf hebben gekozen, daarvoor het eerst in aanmerking te komen, niet? Enfin, laat ik de grappen en conclusies die ik aan jouw gekozen naam zou kunnen verbinden maar even laten voor wat ze zijn, maar dat je je met bovenstaande opmerking eerder dom en kortzichtig toont dan wild, is iets wat me toch van het hart moet. Blijkbaar is het voor sommige mensen te moeilijk, onderscheid maken tussen afkomst en ideeën. Onderscheid ook te maken naar een multi-etnische samenleving (waar m.i. weinig mis mee is) en een multiculturele, waar m.i. alles mis mee is wat er maar mee mis kan zijn..

    Bouazza heeft niet alleen moed, maar is ook nog eens één van de beste schrijvers van ons land. Bouazza is ook één van de weinigen (ik doe het hem niet na) die onder zijn gehele eigen naam openlijk zegt en schrijft wat hij denkt en vindt. Ik zou willen dat er meer van dergelijke mensen waren, maar zijn stem is een eenzame. Nou, dat klopt ook, adelaars vliegen immers alleen.

    Mij past ten aanzien van Bouazza slechts stille bewondering.

  5. verwilderd on 29 juni 2010 at 17:03

    au …feit blijft wel dat de enkele zeer moedige evt.afvallige moslim niet bijdraagt aan ‘n blijvende Nederlandse cultuur waar ik in opgroeide. Adelaar ? Mwa..zeg maar ‘n afgedankte kameel die nog PVV stemt omdat ie anders helemaal niks meer heeft. Van religies moet ie de bult wel vol hebben lijkt me …Dat ik misschien niet de slimste ben oke ..Geen probleem mee..Heb wel genoeg geleerd en ondervonden om me van andere meningen niet AL te veel aan te trekken. Per slot HOEF je ook niet overal op te reageren , doe ik zelfs hier niet en ook niet altijd. Vrijheid van meningsuiting , mooi he ? Als mensen die vrijheid beetje bij beetje ontnomen wordt door wat of wie dan ook zijn de rapen bij sommigen goed gaar. Die ‘sommigen’ zou een site als deze moeten koesteren ipv in ‘n hoekie parkeren . Dat is de fout die je overal weer tegenkomt en die ook gemaakt blijft ! worden , m.n. door reli-linksen .. Bovendien , ik heb niks tegen de aangepaste exotische import met idem namen en personen die aan die exotische namen zijn verbonden .Mits dus wel aangepast, zoals Buoazza in deze dan ‘n witte raaf is . Wel ‘s Kozynski gelezen ? ‘De geverfde vogel ‘

  6. Zande on 29 juni 2010 at 17:17

    Uitstekend geschreven van Bouazza. Dat moet een flinke domper zijn voor links Nederland, een moslim die zegt dat de islam helemaal niet zo leuk is,….
    Hulde in ieder geval!

  7. verwilderd on 29 juni 2010 at 17:18

    en ook nog in de Volkskrant…draait ooit nog wel ‘s bij als de oplage keldert

  8. sophie on 29 juni 2010 at 17:23

    @ Zande
    Hafid Bouazza is geen moslim, dat is hij al heel lang niet meer.
    Hij heeft aardig wat stukken geschreven over islam in onder andere het NRC en de Volkskrant.
    Post vanavond wel een aantal stukken op de open draad.

  9. Zande on 29 juni 2010 at 17:27

    Ah,…wist ik niet Sophie, dankjewel.

  10. BEZORGD on 29 juni 2010 at 17:47

    Waren er maar meer van die Bouazza’s onder de Marokkanen, dan hadden wij een minder probleem dan nu het geval is.
    Ik bewonder Bouazza omdat hij het lef heeft zich af te zetten tegen de achterlijke islam.
    Dat is niet veel Marokkanen gegeven.

  11. Hannibal on 29 juni 2010 at 18:18

    Hafid Bouazza is een bewonderenswaardig man. Het is jammer dat hij zo weinig navolging krijgt uit Marokkaanse kring, maar de tijd zal hem eren.

  12. verwilderd on 29 juni 2010 at 19:08

    Onbekend maakt onbemind . Duidelijk ook hier het geval met Bouaza…Las toch al nooit die Volkszeitung. Kwestie van meningsverschil . Geen nood , Internet biedt meer dan welke krant ook en ‘n verleden van reli-linkse uebergefuhl breekt zo’n heulmedium vroeg of laat op. Zal ‘s wat van ‘m lezen…

  13. verwilderd on 29 juni 2010 at 19:12

    Bouazza en kritiek op ..’ Deze kritiek, bijna altijd van buiten de moslimgemeenschap, staat tot in de moderne tijd op gespannen voet met binnen de islamitische gemeenschap heersende strenge islamitische opvattingen over- en sancties tegen geloofsafval’ . Tsja , ben ik ook : geloofsafval… Dat mag zich toch zeker wel doodlachen ?

  14. verwilderd on 29 juni 2010 at 19:17

    BEZORGD at 17:47 hoef je geen Marokkaan voor te wezen , ben ik ook niet maar heb wel ‘t lef er wat tegen te hebben, die islam.Is ook niet heel veel Nederlanders gegeven en zou graag zien dat er meer Wildersen in Den Haag’s voor -en achterkamertjes rondliepen

  15. van Liefland on 29 juni 2010 at 20:49

    Verbazingwekkend hoe slecht sommigen op de hoogte zijn. Alsof Hafid Bouazza de enige moslim/Marokkaan is die van zijn geloof gevallen is of of die buitengewoon verstandige dingen schrijft … Dat we een groot Marokkanenprobleem hebben betekent ECHT niet dat we een probleem hebben met ALLE Marokkanen of met ALLE mohammedanen. Dat is dus geen politiek correct geklets.

    Misschien dat Verwilderd voortaan zijn commentaar kan beperken tot “het beste uit ..” zijn gemiddelde van tien reacties per Post. Dan blijft er daarnaast nog wat tijd over om bijvoorbeeld ook eens het werk van Fouad Laroui te lezen, die hoogleraar economie is en die daarnaast literair werk schrijft in zowel het Frans als in het Nederlands. Schrik niet, zijn Franse werk is ook vertaald in het Nederlands. Misschien kunt u eens beginnen met “Vreemdeling: aangaam”?

  16. Zande on 29 juni 2010 at 20:58

    Eensch,…..

  17. erdebe on 29 juni 2010 at 21:08

    @VanLiefland

    Eensch voor wat betreft marokkanen

    Oneensch voor wat betreft mohammedanen.

    Ik heb met IEDERE moslim een probleem. zoals ik ook een probleem heb met IEDERE nazi, IEDERE racist, IEDERE supremacist, IEDERE antisemiet, etcetera ad infinitum

  18. Der Deutsche on 29 juni 2010 at 22:35

    Misschien kan hafid Bouazza ook bij het Wilders proces als getuige worden opgeroepen als hij iets nuttigs te vertellen heeft wat Wilders kan sterken !?

    Zijn columns zijn ijzersterk, zijn ervaringen uit eigen leven bevestigen vaak wat Links nooit wilde horen en weten.

  19. Job on 29 juni 2010 at 23:11

    @erdebe,
    maar wie is nog moslim tegenwoordig? Mensen die in de praktijk afvallig zijn zullen zich moslim blijven noemen om gedoe en zelfs gevaar te vermijden (zou ik ook doen).

    Binnen de zuivere islam (die van ayatollahs en talibaan) is muziek haram, dus iedereen die naar muziek luistert (ook Arabische “jengel”-muziek) is geen moslim. Lachen is haram, dus als je een allochtoon ziet lachen, weet je dat het geen moslim is, etc. etc. Ze noemen zich misschien zo, maar ze zitten lang en breed op het hellend vlak naar afvalligheid, waar een Hafid Bouazza al helemaal vanaf gegleden is. Alleen islam-alarmisten durven niet te geloven in dat hellende vlak.

  20. Marc Bouwman on 29 juni 2010 at 23:16

    Terecht dat Hafid die achterlijke islam zo tackelt.

    Wat mij meer zorgen baart is die 60% autochtone Nederlanders die dit absoluut niet zullen waarderen. Hafid blijkt dan een ‘vermomde racistische blanke Hollander met geblondeerd haar’.

    Het zijn dus zeker niet alleen ‘gematigde’ of ‘ongematigde’ moslims die eens flink op hun nummer gezet moeten worden.

  21. Zande on 29 juni 2010 at 23:21

    Job, pas op, je kop zit helemaal in het zand, straks zit het in je oren!;-)

  22. verwilderd on 29 juni 2010 at 23:25

    Kijk , dat is nou waarom ik vrijheid van meningsuiting verdedig . De Islam in haar pure vorm staat lijnrecht tegenover waarin ik ben opgegroeid ..en van Liefland : bespaar U de moeite mijn naam te tikken. Wees blij dat U bij alles wat U doet niet tig keer Allah hoeft aan te roepen en te noemen . Dat zou pas gaan irriteren .waarvan akte. Ik lach dus wel wanneer ik zoiets lees als moslims die schijtende benauwd zijn uit de islamtoon te vallen en de schijn op houden .Nou , fijn leven heb je dan .Veel plezier d’rmee ,maar IK wil dus geen last van hun ideologie , geloof hebben.En als ik daar van wie of wat dan ook niks van mag zeggen kan diegene of partij op mijn ‘warme vriendschap ‘ rekenen. En ook niet eventjes

  23. sophie on 29 juni 2010 at 23:27

    @ Zande on 29 juni 2010 at 17:27

    Minaret als middelvinger

    Nederland is blind voor moslimextremisme

    Interviews:

    HAFID BOUAZZA LANGS DE FEMINISTISCHE MEETLAT
    http://www.opzij.nl/opzij/show/id=37079

    Niet tevreden? Wegwezen!
    http://www.hetverraadvanlinks.nl/Bouazza.htm

    Andere stukken

  24. verwilderd on 29 juni 2010 at 23:28

    Marc Bouman : ‘Het zijn dus zeker niet alleen ‘gematigde’ of ‘ongematigde’ moslims die eens flink op hun nummer gezet moeten worden.’ Correct , dat ben ik met je eens. Ik ga ook wel ‘s wat verder, maar zal nooit iemand met ik weet niet wat bedreigen of mijn overtuiging op willen dringen . Daar is iedereen vrij in maar wordt daarin niet vrijgelaten

  25. Caroline on 29 juni 2010 at 23:40

    Jopb,

    Hafid Bouazza lijkt me niet iemand die van een hellend vlak is gegleden, maar iemand die een keuze heeft gemaakt. Eerlijk gezegd vind ik het nogal aanmatigend om dat anders te zien. Maar vooruit, zie je het zo, dan ben je in ieder geval geen islam-alarmist, maar gewoon een treurige eurocentrist, die niet verder gekeken heeft dan zijn neus lang is. Of een aanhanger van de (al dan niet zuivere) islam natuurlijk.

    Wat er binnen de zuivere islam al dan niet als echte moslim bestempeld wordt, eerlijk gezegd zal mij dat worst wezen.

    Begrijp ik goed vanuit welk perspectief jij schrijft, dan is dat het perspectief van de zuivere islam, van waaruit iedere afwijking van de eigen afwijking als bewijs van een ‘hellend vlak’ wordt gezien.
    Daarin past wel dat je stelt dat als je een allochtoon ziet lachen, je ervan uit moet gaan dat het een moslim op een hellend vlak is. Nou, dat komt me vreemd voor, niet alleen omdat ik zelf van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat smakelijk lach (en vanuit Nederlands perspectief zeker niet van vreemde smetten vrij ben), maar ook omdat ik dat zie doen door allerlei andere mensen die me niet uit de klei lijken te zijn getrokken (chinezen, surinamers, duisters, amerikanen, zweden, etc. etc.), zonder dat de gedachte aan de islam zelfs maar bij me op komt. Laat staan dus dat ik vermoeden zou dat de betreffende lachende allochtonen zich vanuit de optiek van de zuivere islam (vrouwenonderdrukking, uitroeing van alees wat anders is, jodenhaat, mensenhaat, opzettelijk gecultiveerd streven naar de mores van de 7e eeuw, agressie, stompzinnigheid en nog zo het een en ander waar ik spontaan aan denk, denkend aan de zuivere islam) op een hellend vlak zouden bevinden.

    Of mensen geloven dat Mo te poard over Jeruzalem is gevlogen en andere onzin, eerlijk gezegd kan ik me nauwelijks iets voorstellen dat me minder zou interesseren dan dat. Maar daar hgaat het niet om natuurlijk, het gaat erom dat mensen die zich moslim noemen, ongeacht of ze nu wel of niet zuiver op de graat zijn, daarmee alle ellende die die leer ons zo overvloedig brengt, mede mogelijk maken.

    Zoals Thorbecke al zei: “beoordeel ons niet op onze woorden, maar op onze daden”, een advies vanuit liberaal perspectief weliswaar, maar wel één om er eens ter harte te nemen, als je in een westers land wilt leven en niet wilt zuchten onder de zuivere islam.

  26. verwilderd on 29 juni 2010 at 23:55

    Ik lees verder alles wat los en vast zit en mijn geest verruimd , dat daarbij b.v. niet altijd of alleen maar Hafidjes en Fouadjes zitten heeft de heer Liefland ook maar te respecteren of minstens te accepteren , zo dus ook de mindere diepgang . Niet iedereen deelt iedereens mening Gelukkig niet …

  27. Job on 29 juni 2010 at 23:58

    “beoordeel ons niet op onze woorden, maar op onze daden”
    Precies, en ik zie in mijn dagelijkse leven in het Utrechtse Lombok moslims zo’n beetje alles doen wat Allah verboden heeft. En daarnaast heb je dan nog wat baardjurken die een en ander nog wel serieus nemen, maar daarbij gaat het, om Maarten van Rossem, of all people, te citeren, om “een kleine minderheid, met een inderdaad disfunctionele godsdienst te midden van de meest verleidelijke en dynamische cultuur die de wereld kent.”

    Eurocentrist? Als dat betekent dat ik de westerse cultuur op een voetstuk heb staan en vast overtuigd ben van de aanlokkelijkheid van die cultuur, snap ik niet wat daar treurig aan is. Het is juist treurig dat er mensen zijn die niet in de overtuigingskracht van onze cultuur geloven. Word dan toch moslim, of zo.

  28. verwilderd on 30 juni 2010 at 00:01

    Caroline at 23:40 : Dank je “Zoals Thorbecke al zei: “beoordeel ons niet op onze woorden, maar op onze daden”
    Talmud : De mens is wijs zolang ie de waarheid zoekt: zodra hij meent ze gevonden te hebben is hij een dwaas

  29. verwilderd on 30 juni 2010 at 00:10

    De waarheid is dan ook het snelst gevonden in de armste landen en onwetendheid doet geloven in die waarheid

  30. Caroline on 30 juni 2010 at 00:17

    Job, uiteraard gebruik ik het woord ‘eurocentrist’ omdat ik ‘eurocentrist’ bedoel.

    Waar het om gaat is niet wat mensen die zich moslim noemen uitvreten aangaande wat allah verboden heeft (of erger nog: wat allah geboden heeft), maar wat gebeurt in strijd met de Nederlandse wet.

    Verwilderd: Geloof niet alles wat je leest, zelfs niet als het niet gedrukt is (Voorlopige wijsheden, deel II onder c).

  31. DSV on 30 juni 2010 at 00:18

    @verwilderd on 30 juni 2010 at 00:01
    Doet me denken aan de stelling: Wetenschap is de kunst van het bepalen van onzekerheden. Wie zekerheden zoekt kan zich beter tot religie wenden.

  32. Hannibal on 30 juni 2010 at 00:23

    @DSV
    Vandaag in CCV een citaat dat daar erg op lijkt.

  33. DSV on 30 juni 2010 at 00:25

    @Job on 29 juni 2010 at 23:11
    Ik neem aan dat je een grapje maakt. Indien niet: het is veel makkelijker een moslim uit de islam te halen, dan om de islam uit een moslim te halen.

  34. Caroline on 30 juni 2010 at 00:25

    Zoekt en gij zult vinden, maar wat gij zult vinden, dat is en blijft de vraag.

  35. DSV on 30 juni 2010 at 00:29

    @Hannibal on 30 juni 2010 at 00:23
    De stelling is er éen bij het proefschrift ‘Stochastic modeling of intracellular signaling and regulation’ van Marvin Steijaert.

    Wat is CCV?

  36. Hannibal on 30 juni 2010 at 00:32

    Cartoon, Citaat & Video, dagelijks om 20.00 uur.

  37. DSV on 30 juni 2010 at 00:34

    Oops :D

    idd een scherpe uitspraak.

  38. GeinPonempie on 30 juni 2010 at 00:41

    Hoi allen!
    (meng me maar ff ongevraagd in de discussie)

    @ Caroline on 30 juni 2010 at 00:17
    Nu het nog een keer herhaald: “‘eurocentrist’”
    Bedoel je dat zoals hier beschreven:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurocentrisme

    In welke hoedanigheid redeneer jij dan niet volgens: (van wikipedia, hoop dat het een linkje wordt hierboven)
    “Eurocentrisme is het, al dan niet bewust, benadrukken van Europa, in het algemeen de westerse ideeën en theorieën, waarbij geen rekening wordt gehouden met de invloeden van andere culturen.
    Deze definitie betekent dat westerse concepten fundamenteel verschillend zouden zijn van die van andere culturen en beschavingen. Een enigszins tegenstrijdig maar ver strekkend bijkomend idee is dat westerse concepten universeel zouden zijn”

    Misschien vind je dat ik loop te miereneuken?! Maar ik begrijp ff niet waar je nou wel en niet heen wilt in je redenatie; welk aspect (dan wellicht alles omtrent eurocentrisme) bekritiseer je.

    Ben voorts de zelfde mening aangaande mohammedanisme als jij/U huldigt toegedaan, afgaande op datgene ik hier en bij J.N. van jouw/uw hand gelezen hebt.

    Ooo ja,
    Vond dat artikel van Hafid Bouazza trouwens geweldig geschreven! JoostNiemöller ook bedankt.

  39. verwilderd on 30 juni 2010 at 00:44

    DSV at 00:18 Zekerheden in religies zoeken doe je als je onzeker bent of (nog)niet beter weet , erin opgegroeid bent of geen andere keus hebt door armoede.

  40. verwilderd on 30 juni 2010 at 00:53

    Het geloof is niet het begin , maar het einde van alle weten Goethe

  41. Caroline on 30 juni 2010 at 00:58

    Geinpoenempie,

    ik begrijp dat begrip als het niet kunnen zien dat andere zaken dan die er in Europa/het Westen bestaan, ook werkelijk bestaan als zelfstandig fenomeen, en dus ook wezenlijk anders kunnen en willen zijn dan wat we in Europa/het Westen als universeel geldend achten.

    Zie bijvoorbeeld de vreemde gedachte (die vooral beleden wordt door aanhangers van de integratie-idee, dat de hele wereldbevolking eigenlijk uit Nederlanders bestaat, maar dat dat zo is pas tot 16 miljoen mensen van de 6 miljard is doorgedrongen, de rest moeten zich nog tot Nederlander ontwikkelen. Akkoord, dat is dan eerder Nedercentrisme natuurlijk, maar het idee van het eurocentrisme is hetzelfde.

    Niet verder kunnen kijken dan je neus lang is, en jezelf de maat van alle dingen wanen, dat bedoel ik.

  42. DSV on 30 juni 2010 at 01:01

    @verwilderd 30 juni 2010 at 00:44
    Ik zal het doorgeven.

  43. GeinPonempie on 30 juni 2010 at 01:20

    @ Caroline on 30 juni 2010 at 00:58

    “…jezelf de maat van alle dingen wanen…”
    Inderdaad!

    Ja. Westerse / Europese waarden zijn niet universeel, in mijn optiek, ondanks dat dit wel als zodanig (vaak) wordt voorgesteld.

    (offtopic/andere discussie)
    Maar als het gaat om internationale en volkenrechtelijke betrekkingen, prefereer ik het propaganderen en nastreven, dan wel in ieder geval het verdedigen van Westerse en Europese waarden. Ik bedoel wat is het alternatief…
    Sharia of zo….
    Absoluut niet! Over mijn lijk!

  44. Caroline on 30 juni 2010 at 01:28

    GP, dat zeg en wil ik ook niet, ik merk alleen op dat het stom is om te denken dat iedereeen eigenlijk Nederlander wilzijn, en dus wil deel hebben aan de Nederlandse cultuur. Dat is niet zo, en dat dat niet zo is, dat bewijst de praktijk wel in Nederland. We zitten hier met te grote aantallen mensen die hier wel fysiek zijn, maar hier niet psychisch wonen noch dat willen doen, en die onze cultuur omvormen tot die van de hellholes die door hen eerder ontvlucht werden.

    Erkend moet worden dat het in andere landen/andere culturen op een andere manier wordt gedaan en gewenst dan hier, niet als voorstadium van een Westerse beschaving, maar als wezenlijk andere beschavingen. Voor die andere culturen is hier alleen plaats in onderschikking aan de onze, assimilatie dus.

  45. GeinPonempie on 30 juni 2010 at 01:45

    @ Caroline on 30 juni 2010 at 01:28
    Mee eens!
    Ik deel je mening. Niets op af te dingen of op aan te merken wat je hier stelt.

  46. van Liefland on 30 juni 2010 at 09:32

    @ erdebe on 29 juni 2010 at 21:08: “Ik heb met IEDERE moslim een probleem. zoals ik ook een probleem heb met IEDERE nazi, IEDERE racist, IEDERE supremacist, IEDERE antisemiet, etcetera ad infinitum”

    Erdebe – het gaat om de aard van het probleem. Je kunt het met al dit soort mensen oneens zijn en dan zijn wij het samen wel eens. Als dit soort overtuigingen of ideeen de overhand krijgen in een samenleving dan wordt dat geen prettige samenleving. Ik heb het boek van Frans Groenendijk ook gelezen (o.a.) en ik heb geen illusies over de islam. Maar ik heb ook geen illusies over fanatieke christenen, die in het verleden ook ernstige problemen hebben veroorzaakt, oorlogen hebben ontketend en een ernstige bedreiging zijn geweest voor de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van onderzoek, de scheiding tussen kerk en staat etc. En ik ben er van niet van overtuigd dat het christendom en de islam vergelijkbaar zijn – de islam is alleen al bedreigender voor de Westerse vrijheid omdat zij niet al eeuwen functioneert in een Westerse omgeving.

    Desondanks: de nazi’s hadden tal van brave meelopers die weinig kwaad hebben gedaan en van wie alleen kan worden gezegd dat ze buitengewoon onsympathieke ideeen hadden. Maar ideeen zijn vrij, niet? En welk doel is er mee gediend als je ingrijpende maatregelen neemt tegen mensen met wie je alleen van mening verschilt maar die zich verder netjes volgens de regels gedragen? Hebt u zich wel eens verdiept in de ideeenwereld van de scientology? Of van het bevindelijke christendom? Leest u “Waanzee” eens, de roman van Robert Haasnoot over de Katwijkse gekkenlogger.

    Wat mij betreft bestrijdt de Nederlandse overheid ongewenste handelingen en gedragingen van burgers maar nooit hun ideeen. En met de islam rekenen wij af door mohammedanen te wijzen op de kenmerken van een islamitische samenleving en die van de westerse. Te beginnen bij het bij veel moslims meest-populaire verschijnsel in de Nederlandse samenleving: de sociale uitkeringen. Die kunnen alleen betaald worden dankzij de successen van de economische vrijheid en de arbeidsproductiviteit die een uitkomst is van de vrijheid van wetenschap. In een islamitisch land zou niemand een uitkering hebben (behalve als er olie in de grond zit!), ook moslims niet. Wijs ze eens op de zegeningen van de westerse medische wetenschap. En op het feit dat ze in Nederland geen kopvoddentax hoeven te betalen, omdat wij niemand belasting laten betalen voor zijn ideeen, zelfs niet als dat hele schadelijke ideeen zijn. Uiteindelijk zal de enorme superioriteit van de Westerse sameleving ook moslims overtuigen dat die de moeite van het verdedigen waard is en zullen er mohamedaanse afvalligen ontstaan en ook “moslims-light”, zoals bijna het hele christendom een “christendom-light” is, in vergelijken met minder verlichte tijden.

  47. verwilderd on 30 juni 2010 at 10:21

    Niet laten betalen voor idee…Dat klopt , als je ‘t gewoon maar voor je houdt , kost ‘t je niks. Wilders heeft z’n vrijheid ervoor ingeleverd want had ook ‘n idee. En een idee is ook niet meteen ‘n wereldwijd ,al dan niet , erkende ideologie of ‘n religie. Met name voor dat laatste , religie ,moet je echt wel minimaal een profeet ‘n paar eeuwen in huis hebben gehad om vervolgens niet meer te willen of kunnen weten dat ie ook maar ‘n mens was met vast ook tekortkomingen als U en ik die hebben.
    Hadden ze die niet , waren er vast ook beduidend minder oorlogen en al die andere onfrisse zaken geweest waar we nu mee te maken hebben.

Laat een reactie achter




Rss Feed Tweeter button
UA-15544754-1