Afshin Ellian moet niet klagen
Met veel plezier lees ik altijd de stukjes van Afshin Ellian in de Elsevier. Soms geestig, maar meestal handelend over buitengewoon serieuze zaken uit het Midden-Oosten. Hij brengt vaak zaken voor het voetlicht die ons minder goed opvallen, maar waarvan hij het belang (vanuit Arabisch en Islamitisch perspectief) buitengewoon helder weet te schetsen. Wat mij betreft: een tien voor Afshin en dat moet hem toch een zeker plezier doen nu dit cijfer niet uit Tilburgse dreven is ontsnapt.
Vandaag schetst hij een treffende gelijkenis tussen Egypte en de revolutie in Iran, waar destijds generaal Huyser in opdracht van toenmalig President Carter de Sjah moest adviseren op te hoepelen, waarna het gereorganiseerde leger langs intelligente weg de revolutie moest beëindigen. Vervolgens zou, na afschaffing van de geheime dienst, er ruimte ontstaan voor liberale vrijheden in Iran. (niet best van de Sjah, n.l. dat die nog ontbraken)
Afshin Ellian stelt nu, dat de naam van de Sjah vervangen zou kunnen worden door die van de voormalig Egyptische President Moebarak, en zie daar: zo heeft de brakke Obama het “probleem Egypte” aangepakt.
Daar is wel wat op aan te merken eigenlijk.
In de eerste plaats zijn zowel Obama als destijds Carter, nu niet bepaald gekozen omdat ze tot de betere denkers of visionairs behoorden. Carter werd President van Amerika omdat hij, bij gebrek aan beter, tot democratische kandidaat was gekozen. Daarnaast hadden de Amerikanen genoeg van de republikeinen na de Watergate affaire, en de enorme schuldenberg die de oorlog in Zuid-Oost Azië en het trauma wat de bevolking er aan overhield. Dáárom werd Carter president: bij gebrek aan wat beters. Zoals we ons kunnen herinneren, liet de regering Carter het antwoord op de binnenlandse problemen 4 jaar liggen bij gebrek aan oplossingen. Carter blunderde op elk terrein en kreeg slechts een Nobelprijs omdat hij de catering verzorgde tijden het overleg tussen Menachem Begin en Anwar Sadat in Camp David. Israel en Egypte sloten voorlopig vrede als gevolg van dat overleg.
Met Obama is het niet veel beter. Hij heeft weliswaar de troepen uit Irak terug getrokken, maar toonde tevens aan dat de resultaten pover zijn. De grootste sponsor van de islamitische ellende-zaaiers, Iran, heeft in Irak altijd meer te vertellen gehad dan Amerika: kijk de laatste film in de rubriek “Filmblik” maar eens op uw gemak. Ook in Afghanistan kan Obama geen potten breken. In het eigen land is de schuldenlast en het uitgavenpatroon allerminst verbeterd. Ook deze Obama is niet de oplossingenbedenker die Amerika nu zo dringend nodig heeft. Hij kletst leuk en heeft een prima kleur (zou inderdaad eens tijd worden) maar veel soeps is het eigenlijk niet.
De oplossingen in de Arabische wereld moeten ook niet uit Amerika of Europa komen en al zeker niet met methoden en technieken uit de vorige eeuw. Daarnaast hebben de Arabieren redelijk vrije verkiezingen gehad en kozen zij massaal voor de politieke islam. Een democraat kan alleen maar toejuichen wanneer een bevolking in staat wordt gesteld vrij te kiezen en ook keuze maakt. De Arabieren zullen zelf hun weg in de toekomst moeten zoeken. Dat ze er niet in slagen op de nu gekozen islamitische manier staat vast en dat het weer vele mensenlevens zal kosten staat ook vast. Dat kunnen we jammer vinden, dom zelfs, maar ze moeten het maar mooi zelf uitzoeken.
Wat ons hier te doen staat is het onzinnig islamitische fundamentalisme uit onze eigen landen weg te houden. Onder andere door hun boek de koran, die doordrenkt is van fascisme, te verbieden zoals ook mein kampf van Hitler terecht is verboden. Door hoofddoeken en moskeeën te verbieden. Door de mohammedaanse onzin hier simpelweg af te schaffen en door vluchtelingen, of hoe je de cultureel-economische immigranten ook wilt noemen, die het genoegen van die heilzame islam zelf ervoeren, te verplichten een afkick programma te volgen.
Kortom: wij lossen in het Westen onze eigen problemen op, en de Arabische landen doen hetzelfde in hun land. Over honderd jaar komen we misschien wel eens kijken hoe hun 8e eeuw er uit ziet.
Dus: niet klagen. Ze zoeken het maar uit en misschien mogen ze binnenkort de olie ook wel houden.










A Ellian mag dan weliswaar stukjes schrijven, maar hij is wel medeplichtig aan de huidige situatie in Perzië. Hier kan hij nu mooi weer spelen, maar de hufter heeft zijn eigen vlucht uitgelokt. Ook hij behoort onder TOTALE REMIGRATIE te vallen.
Ellian is een eikel. Communist, islamist, op oneigenlijke gronden hier terechtgekomen, medestrijder van de Ayatollahs. Met een rotgang weer het land uitschoppen. Ik begrijp sowieso niet de Nederlandse neiging om ons door halve wilden uit exotische, maar achterlijke culturen afkomstige parasieten de les te laten lezen. Dat somalische besnijdsel zeurt ook al zo.
In Iran heeft de US de fundamentalisten direct in de zetel geholpen, in Egypte is dat niet gebeurd, maar men heeft een klein handje geholpen, door zich in te mengen.
Natuurlijk gaat in de democratie ook veel mis, maar
het heeft tegenover andere staatsvormen het voordeel, dat een bevolking politisch bewustzijn ontwikkeld.
Democratie voorkomt geen dictaturen,geen corruptie en geen fraude en andere missers.
Elke democratie is maar zo goed als haar gebruikers het ze is geen doel op zich en ook geen wondermiddel.
Maar ze maakt uiteindelijk wel bewust, dat men er zelf voor de misstanden gekozen heeft. En ook of de keuze tot stand is gekomen in consensus-trance door manipulatie of echte autonome consensus. Vervolgens streeft men na verbetering.
Voor stagnatie is democratie ook geen oplossing.
Als je samen gaat denken, dat meer van hetzelfde de oplossing is voor alles.
Meer Kapitalisme, meer Socialisme, meer Islam/Religie, meer Staat,meer Wetten, meer Controle.
It looks like we have all run out of ideas haven’t we?
Gelukkig is elke stagnatie maar tijdelijk en ze lossen soms ook op zonder plof.
Gezien echt autonoom politisch bewustzijn uiteindelijk een evolutionair voordeel is voor een samenleving, zullen de samenlevingen die deze ontwikkeling onderdrukken het verliezen van degenen, die het bevorderen.
Dus ja, voor ieder zijn eigen leerproces met de democratie.
Wij zijn ook nog maar democratische beginnelingen
in Europa.
Het is niet gezegd, dat we andere beginnelingen voorbijstreven of dat ze ons niet gaan inhalen.
Maar Islamitische Samenlevingen zie ik het ook niet doen.
@ Chaos zegt:
27 januari 2012 om 17:25
Voor het eerst in lange tijd wat zinnigs over “democratie”.
Chapeau, Chaos !
Hoe vaak moet ik het nu nog zeggen op dit blog: “Mein Kampf” is niet verboden!
Er heeft decennia lang een auteursrechtenstrijd om gewoed, ingezet door de deelstaat Beieren.
Je kan dit zeursel inmiddels gewoon van internet downloaden:
http://radioislam.org/historia/hitler/mkampf/pdf/ned.pdf
In “Mein Kampf” staat trouwens weinig tot niets juridisch strafbaars zoals in de koran.
@ Moor, sorry maar volgens mij is de Democratie nu net de staatsvorm waarbij de bevolking het meeste politisch bewustzijn verliest. Ze laten zich gewoon in hokjes indelen.
@ NOB
Natuurlijk.
Een dictatuur is zoveel beter.
Vooral met jouw of anderen hier, als ‘verlichte’ dictatoren aan de top.
Dit gaat hem niet worden, min jong.
De ‘verlichte’ dictatuur, die heb je namelijk al met de EUSSR. Enjoy.
@Leto2
Niet ‘inmiddels’, dat is al jaren zo.
Overigens wordt verreweg de meest interessante materie in Mein Kampf gevormd door de hoofdstukken over propaganda, en hoe je daarmee een volk kan belazeren zonder dat ze dat door hebben.
Volgens mij is dat ook precies de reden dat het niet verkocht mag worden. In combinatie met de verkettering ervan bereikt de overheid dat slechts een klein publiek er kennis van neemt.
Als het op de literatuurlijst van de middelbare school zou staan zou de politiek haar huidige handwerk niet kunnen volhouden: 80% van het volk zou doorzien hoe ze gemanipuleerd worden.
Het zou me niet verbazen als Mein Kampf verplichte kost is voor aspirant-politici, in elk geval de propaganda hoofdstukken.
@ Chaos,
De enige staatsvorm waarbij de bevolking een beetje politiek bewustzijn krijgt is de dictatuur. In een democratie laten ze zich vrijwillig naar de slachtbank voeren.
Als u nog een dictator zoekt mail de redactie.
‘Demo-kratia’ = Mob Rule.
“A democracy cannot exist as a permanent form of Government. It can only exist until the voters discover they can vote themselves largess out of the public treasury. From that moment on the majority will always vote for the candidate promising the most benefits from the public treasury with the result that Democracy always collapses over a loose fiscal policy. Always to be followed by a dictatorship.”
“Democracy is a fraudulent term used, often by ignorant persons, but no less often by intellectual fakers, to describe an infamous mixture of socialism, miscegenation, graft, confiscation of property and denial of personal rights to individuals whose virtuous principles make them offensive”.
Observe the EUSSR.
@NOB
Precies. Kijk maar eens hoe ‘politisch bewust’ de gemiddelde Nederlander is.
@Aryan
Exact. Het was fijn geweest als u even de bron vermeld had. (Sir Alexander Fraser Tytler ( 1742-1813 )
Scottish jurist and historian).
Reden waarom ‘algemeen kiesrecht’ misdadig is.
@ Hartman,
Ik heb hier al eens gezegd dat er circa 340.000 mensen lid zijn van een politieke partij.
Van de ambtenaren is 30% lid van een politieke partij.
We hebben ongeveer 1.000.000 ambtenaren in dit land.
M.a.w. zo goed als alle leden van een politieke partij zijn ambtenaren.
@NOB
‘Politisch bewust’ zou ik nou niet direct associëren met lidmaatschap van een politieke partij. In mijn boek zijn dat nu juist de opportunistische machtswellustelingen, die vooral het eigen belang zonder inachtneming van dat van anderen nastreven.
Ik reken mijzelf (en veel reageerders hier) tot de politiek bewusten. Maar geen haar op mijn hoofd die deel uit wil maken van het zootje ongeregeld dat je bij die leden aantreft. ‘Lid’ is wel een toepasselijke aanduiding, eigenlijk.
Leto
De hoge raad heeft bepaald dat verkoop verboden is. In de VS en de UK overigens niet, daar heeft Beieren de rechten niet eens meer.
In 2015 vervallen alle rechten en is er wereldwijd geen probleem meer, behalve hier, waar expliciet de verkoop verboden is. Wassen neus natuurlijk, maar toch.
Carter had dezelfde puppeteers als Obama, waarbij de laatste ook nog eens een crypto-moslim is. De Sjah had de islamfundamentalisten allemaal in het gevang gegooid, omdat hij wist hoe verwoestend zij zouden zijn voor de welvaart en de (relatieve) vrijheid in Perzië. Carter dwong hem de gevangenissen te openen, Frankrijk (Ghiscard d’Estaing, u weet wel, de grondlegger van de Europese Grondwet en het Verraad van Lissabon) had Khomeiny gastvrij asiel verleend, zodat die nu terug kon, en de rest is history.
Carter heeft niet alleen de Ayatollahs aan de macht geholpen, hij heeft ook de Noord-Koreaanse atoombom helpen financieren, als ‘adviseur’ van Clinton.
En hij stond aan de wieg van de huidige schuldencrisis. Lekker ventje wel, die pindaboer. Volmaakte marionet voor de Trilaterals, alleen ObeyMe is nog een graadje ‘beter’.
Het spijt mij niets dat ik het volledig eens ben met N.O.B. om 19:22.
Zeer scherp opgemerkt.
;) Moor 18.35
Optimist!
;) Hartman
Mongolen kunnen het in de politiek nog ver schoppen, in tegenstelling tot verschoppelingen als wij.
De gedachte dat democratie en vrijheid iets met elkaar te maken hebben, en dat als je democratie hebt je geen dictauur bent, doet menig eerlijk gekozen dictator van pret in zijn graf rondtollen. De dictators die nog niet dood zijn, zullen het met een rondedansje om de sponde moeten doen.
Vreemd hoor, dat er nog steeds mensen zijn die menen dat we niet in de dictatuur wonen in Nederland.
;) Caroline
Zo vreemd is dat niet. Het mensdom bestaat grotendeels uit sukkels.
@Caroline
Kikkers moet je opzetten met koud water.
Ik krijg momenteel echter wel de idee dat de kok iets te veel haast krijgt.
Vraag is: hoeveel kikkers zijn nog bij machte uit die kookpot te springen?
R.Hartman
Het valt me de laatste tijd op dat u Obama een crypto-moslim noemt.
Vanwaar deze qualificatie? Het zal u misschien zijn ontgaan dat Obama zich ver voor zijn verkiezing van 2008 heeft omringd met vrienden van joodse komaf, advocaten uit de upper middle class uit Chicago.
Een van die vrienden is David M. Axelrod.Hij heeft zich ingezet om fondsen te werven voor Obama. Dit is hem heel goed gelukt, want de financiering van Obama kwam voor meer dan de helft uit bancaire-en joodse kringen.Wall Street was nogal rijkelijk vertegenwoordigd.
Axelrod kreeg net als een aantal andere Obama vrienden van joodse afkomst een functie in zijn staf. Axelrod is intussen teruggetreden uit het Witte Huis en bemoeit zich nu weer met de fondsen voor de herverkiezing van Obama.
Als Obama een crypto-moslim is, hoe valt dit te rijmen met zijn sympathie voor joodse vrienden en medewerkers?
Hoe valt dit verder te rijmen met zijn uiterst slappe houding in het Midden Oosten conflict. Obama zou de bouw van nederzettingen stoppen. Obama zou het vredesproces vlot trekken. Obama zou…. niets en nog eens niets.
@Fulco
De betekenis van ‘crypto’ ontgaat u duidelijk.
R.Hartman
O, laat ik nou toch altijd hebben gedacht dat een crypto-communist een communist in het geheim was? Een communist die er niet openlijk voor uit durfde komen? Gut, zou ik me toch al die jaren hebben vergist?
TWN
“Dus: niet klagen. Ze zoeken het maar uit en misschien mogen ze binnenkort de olie ook wel houden.”
Is al voor gezorgd:
http://www.knack.be/nieuws/buitenland/parlement-in-teheran-wil-oliekraan-naar-eu-dicht/article-4000035388485.htm#reviews
@Zande
Ellian was 17 toen hij naar Pakistan vluchtte, ik denk niet dat hij op die leeftijd veel verschilde van de jeugdige dwazen die we hier hebben. Het zou ernstiger zijn als hij nu nog zo dacht, maar dat is niet het geval.
Dat jij de man niet mag, is je goed recht, maar weerleg dan eerst zijn column van vanmorgen.
@Kapotte Rits 27 januari 2012 om 16:29
@Zande 27 januari 2012 om 16:36
Er worden door jullie een hoop termen gebruikt die de lading niet dekken.
Deze uitspraken kunnen jullie totaal niet verantwoorden. Alleen het feit dat Ellian een jongetje van 13 jaar was ten tijde van de revolutie in Iran, laat de absurditeit van de uitspraken zien.
Laat staan hoe oud hij was toen de contouren van de nakende revolutie zichtbaar werden vóór de daadwerkelijke revolutie.
Je moet toch wel in de war zijn als je een kind dat nog op straat speelt met z’n vriendjes zulke invloed toedicht.
@ NOB
Ik heb geen dictator verloren, dus daarom zoek ik er ook geen.
Maar gezien er hele nesten met eieren van dictators bestaan, blijf ik ze vinden, ook vind er niets aan.
In alle soorten en maten.
Het is een wonderbaarlijke, maar helaas primitieve wereld.
@Fulco
Tja. Dan begrijp ik niet wat u niet begrijpt. Als u begrijpt wat ik bedoel, of is dat teveel gevraagd? Reeds…
@ Caroline zegt:
27 januari 2012 om 21:42
Als bovenstaande quote een comment van u op de post van Chaos 27 januari 2012 om 17:25 is,
dan hebt u deze naar mijn mening niet erg goed gelezen/begrepen. Zij schrijft toch echt:
Ik denk dat u, en meerdere commenters, de pointe mist van hetgeen Chaos schrijft.
@TWN
Ik kan geen soep maken van dit essay. Ik zou niet weten wat het gebrek aan mandaat van Carter door afwezigheid van betere kandidaten er allemaal mee te maken heeft. Ook alle missers, blunders en potten die Carter en Obama niet hebben kunnen breken zijn off topic.
De rode draad in het verhaal van Ellian is de vergelijking tussen de spelletjes die toen en nu achter de schermen worden gespeeld. Niets meer en niets minder.
De kop boven het essay is ook verkeerd gekozen. Als lezer verwacht je dan hoe uiteengezet wordt waarom Ellian klaagt.
Het enige wat ik uit het betoog destilleer is dat u tegen allerlei interventies en bemoeienissen bent.
In islam gerelateerde stukjes van Ellian komt steevast naar voren dat hij tegen de status is van imams en ayatollahs als officiële gesprekspartner van het westen. Kortom, om de moslims die geen of minder islam een smoel en podium te geven. Iets waar u het vast mee eens bent, de boodschap van uw essay ontgaat me daarom volledig.
Toets, ik heb begrepen dat Elian meedeed aan de verwijdering van de Sjah en later pas besefte wat hij had aangehaald. Ja, toen was het te laat….. vandaar zijn vlucht.
Verder is hij niet echt PVV vriendelijk, lees ik regelmatig. Verder schrijft hij zaken, waarvan hij denkt dat mensen dat willen horen. Hoe heet dat ook al weer…salonfahig….zo iets?
@Laura
Heb je gelezen wat Kris Kras schrijft om 23:14? Toen het gerommel begon was Ellian 13! Hoe kan zo’n joch nou enige betekenis hebben op een revolutie?
Dat kàn toch helemaal niet.
Buiten dat dit soort omwentelingen geschieden nooit door een groepje domme blaters, daar zitten heel andere instellingen achter. De poppetjes zijn slechts beeldopvulling, het gaat om degenen die aan de touwtjes trekken. Zeg maar de regeerders vanuit het duister.
@Laura van der Storm 27 januari 2012 om 23:57
Ellian was 13 jaar ten tijde van de revolutie, verder commentaar lijkt me wat dat betreft overbodig. Bovendien werd de ayatollah door bijna de gehele Iraanse bevolking met gejuich binnengehaald. De akties van Ellian gaan niet verder dan mee te lopen in de blije menigte.
Het karakter van de Iraanse samenleving was in die tijd op het socialisme gestoeld. In z’n algemeenheid heerst onder socialisten de opvatting dat de islam een handige kruiwagen is om hun idealen te verwezenlijken. Men denkt iedereen te kunnen inpalmen, kneden en pacificeren. De Iraanse bevolking kwam er al snel achter dat dat een grote denkfout was.
Overigens een situatie die parallel loopt aan Nederland en Europa. Het is niet voor niets dat de grenzen in Europa al 40 jaar wagenwijd open staan. Het is de honger om met behulp van de moslims de socialistische heilstaat te stichten en wederom de arrogantie de islam te kunnen pacificeren. Waar het idee vandaan komt dat men het er beter af zal brengen dan in Iran is mij een raadsel.
@Kris Kras
Dat ben ik volkomen met u eens.
Uw laatste vraag beantwoordt u feitelijk al door het voorgaande. Men meent dit vehikel te kunnen gebruiken.
Zie de ondergang van Rome.
Wat trouwens dat artikel van Mayke de Jong, keurig ontleed door Carel Brendel:
http://www.carelbrendel.nl/2012/01/25/van-wilders-tot-widukind-van-karel-de-grote-tot-euro-de-grote/
duidelijk maakt.
;) KrisK
Het is A Ellian zelf die zegt dat hij medeplichtig was. Ik was er niet bij, dus heb ik geen argumenten om hem te bestrijden in die weergave.
Het siert hen enigszins dat hij bekent, maar dat ontslaat niet van schuld.
@ kris kras zegt:
28 januari 2012 om 00:26
” Waar het idee vandaan komt dat men het er beter af zal brengen dan in Iran is mij een raadsel.”
Mag ik proberen het heel erg simpel te stellen.
In Iran was het reeds hun (meer of minder)islamitische thuisland. Diegenen die aan de touwtjes trokken toentertijd, hebben het geprobeerd, maar het waren niet de eigen mensen. Das was ayatholla die ze binnen gelaten en gehaald hebben. Ze hebben zich verkeken op de inwoners.
Diegenen die nu aan de touwtjes trekken, zitten dus in hun thuisland, het Europa. Diegenen die ze nodig denken te hebben worden nu en masse binnengehaald.In hun onmetelijke socialistische arrogantie en zich daardoor boven de grote massa ver verheven voelend, menen ze op die manier hun plannen te verwerkelijken en dan aansluitend de binnenkomers, die dus niet onder de islamitische knoet (zo denken ze) staan te kunnen paciferen.
Helaas zullen ze zich wederom vergissen, heel erg vergissen. Uiteindelijk niet alleen krijgen ze dit volk niet gepacifeerd,deze binnenkomers hebben namelijk een andere agenda welke men niet wil zien, maar de diverse volken in het gedroomde Europese rijk zullen op den duur op staan zowel tegen de ongekozen Europese volksmenners alsook tegen de niet te paciferen islamieten.
Ik weet, het is al laat en het komt er behoorlijk stuntelig uit hier. Maar zo ongeveer kan ik me het “idee” wel voorstellen.
Ik heb Elian een keer uit horen leggen wat er gebeurde in Iran, waar hij fel tegen ageerde. Ik denk dat hij zichzelf dus een beetje groot wilde maken. Door zijn uitleg heb ik niet in de gaten gehad dat hij pas 13 was…en hij dus ook niet:-)))
En dat is precies wat ik op Elian tegen heb.
@Tiny
Het komt op mij zeer realistisch over.
@Laura
Die knul heeft stomweg niet in de gaten gehad wat de echte bedoelingen waren. Jonge mensen hebben altijd iets van dat op zich wel klopt, maar niet toepasbaar is op het totaal.
Dan zien ze in dat goed zijn voor je naaste sociaal is en goed zijn voor hen die je naaste niet willen zijn, socialistische prietpraat is.
@Laura
Bij de weg, jij hebt toch ook kinderen gehad? Hoe waren die toen ze dertien waren?
Toets, dat bedoel ik niet. Hij zegt er nu niet bij dat hij pas 13 was toen. Ik weet hoe een kind van 13 is. Daarom vind ik juist dat zijn verhaal niet klopt, zoals hij het nu vertaalt. That is all.
@Laura,
Heb ook altijd gedacht, dat hij veel ouder was en alles bewust heeft meegemaakt en gedaan.
Ik heb eigenlijk ook nooit zijn c.v. bekeken of andere info over hem ergens vandaan gehaald.
Ik lees de stukjes wel, maar heb er meestal een niet nader te benoemen gevoel over. Ben dus niet de enige.
@Tiny
Komt hier net een mailtje binnen van google, de lui laten er duidelijk geen gras over groeien…
Waar gaat dat mailtje over Toets
Dat er iets veranderd voor mijn bestwil en of ik maar wil downloaden. Kijk wel uit!
Morgen eerst even wat beter ingewijden raadplegen. Je kop in een strop steken kan altijd nog wel.
Avidia, je was me net voor. Wat voor mailtje toets?
Ja lol, nou kan ik die d niet meer in een t wijzigen? GRRRR
Ow ja, was van google.
Toets, je t wordt geaccepteerd :-))) Nite
ik krijg nooit mailtjes van google, maar ik zoek op: http://www.scroogle.org/cgi-bin/scraper.htm
Daar heeft Google ingebroken, stond op de site, kon je een tijdje niet gebruiken, maar nu weer wel.
Zeker in het begin was Ellian uiterst onbetrouwbaar en zelfs ronduit vals. Nog altijd vertrouw ik hem niet en ben ik ook niet onder de indruk van zijn stukjes. En ook hij doet mee aan de zielige vrouwen-hype.
Maar het lijkt wel of ie de laatste tijd iets bescheidener is geworden. En hij heeft een goede daad gedaan door in het EO-programma ‘De vijfde dag’ te zeggen dat de koningin een middelvinger opsteekt naar het volk. Dat we een linkse koningin hebben die rebelleert tegen rechts.
Een mooie lel voor die ellendige, kruiperige EO met hun vuile Blauw Bloed-programma en nog vuilere Jeroen Snel! En voor alle kruiperige, linkse nep-EOgelovigen die de Oranjes vereren en de werkelijkheid verleugenen.