Geplaatst:: wo, jan 25th, 2012

‘Staak niet, maar neem het onderwijs weer in bezit’

U staat hier heel 19de-eeuws te staken? Staken, in plaats van uw leerlingen te dienen, te onderwijzen en te vormen. En waarom? Ik zal u vertellen wat de ouders en het overgrote deel van de Nederlanders ervan denken. Zij zien hier leraren die staken omdat ze méér vakantie willen en mínder lessen willen geven. En ik vind het lastig om dat beeld te nuanceren.

Want er is een kenniscrisis in Nederland. In een tijd dat onze leerlingen zo slecht rekenen dat ze de technische opleidingen niet meer kunnen volgen; in een tijd dat onze scholieren niet meer kunnen spellen en niet meer begrijpend kunnen lezen; in een tijd dat onze leerlingen geen besef meer hebben wie zij zijn als cultuurdragers van onze mooie westerse beschaving; in een tijd dat we keihard moeten concurreren met opkomende mogendheden als China en India; in zo’n tijd staakt u om 12 minuten extra lestijd per dag woedend van de hand te wijzen!

Maar waar was u toen de bestuurders en de managers het beroep van leraar uitkleedden?

Waar waren jullie toen de leraar werd gedegradeerd tot een instructeur van vaardigheden? Toen de leraar met een verhaal, die kennis en traditie doorgaf van de ene generatie naar de volgende, toen die échte leraar achterhaald werd verklaard door al die ‘deskundigen’?

Ontslagen
Waar waren de woedende leraren toen het realistisch rekenen werd opgelegd door de bestuurders, waardoor onze kinderen nu niet meer kunnen cijferen? Waar was de boze leraar toen van hogerhand werd besloten dat het vak geschiedenis er niet mee toe deed? En waar waren de boze leraren toen hun kritische collega’s die wél in opstand kwamen, monddood werden gemaakt? En zelfs werden ontslagen? Waar waren jullie toen?

Ik zal het zeggen, waar u toen was. U zat te mokken en te mopperen in de lerarenkamer. Maar nu de PVV en de coalitiepartijen u vragen om 12 minuten extra lestijd per dag, staat u hier. Samen met uw werkgever, de VO-raad. Samen met uw bonden die nauwelijks nog leden hebben onder jongeren. Die alleen nog boze babyboomers vertegenwoordigen. Die willen vernieuwen en verjongen, maar niks beters weten te verzinnen dan een 19de-eeuwse staking uit te roepen.

Het onderwijs is jarenlang geteisterd door krankzinnige onderwijsvernieuwingen en door fusies. Maar nooit hoorden we de bonden. Maar nu staan ze hier stoer te doen, samen met de SP die alwéér gratis ballonnetjes uitdeelt. Gratis luchtballonnen, dat is de bijdrage aan het onderwijs van de oppositie. Van de SP die nog nooit regeringsverantwoordelijkheid heeft aanvaard.

In de maling
Nu zegt de VO-raad doodleuk: minister, Tweede Kamer, democratische rechtsstaat, u kunt besluiten wat u wilt, maar wij voeren de Wet toch niet uit. Want wij weten het beter. En wij willen ons blijven opsluiten in onze chique bestuurskantoren, ver van de scholen. Wij blijven op studiereizen gaan naar Brazilië, Shanghai en Singapore. Wij blijven gemiddeld nog niet de helft van de onderwijslumpsum uitgeven aan overhead, aan onszelf, in plaats van aan lessen. En de oppositie vindt het allemaal prachtig!
En iedereen neemt u in de maling, beste leraren. U laat zich net als uw leerlingen voor een politiek karretje spannen van uw werkgever, uw bonden en de oppositie.

Daarom is deze staking een vergissing. Een historische vergissing. Ik roep u op niet te stáken, maar gebruik te maken van de nieuwe wetten van dit kabinet die de positie van de leraar herstellen. Maak gebruik van de medezeggenschap. Wees zelfbewust als leraar. Jullie zijn de belangrijkste stakeholders van het onderwijs. Krijg dat nou toch eens in de gaten! Jullie maken het verschil tussen goed onderwijs en middelmatig of slecht onderwijs. Dit kabinet heeft alle seinen op groen gezet. Voor de leraar, voor het primaire proces.

De PVV heeft onlangs een motie ingediend dat in het hele onderwijs 80 procent van het budget naar lessen moet, naar gedefinieerde lessen, met een bevoegde leraar voor de klas. Dat betekent nog maar 20 procent voor de overhead, voor het gedoe. Die motie is door de Kamer aangenomen! Dat betekent een stijging van tientallen procenten van het budget voor de lessen! Daarmee komt er heel veel geld vrij voor de kwaliteit van onderwijs en voor voldoende onderwijs van 1.040 uur.

Kleilaag
Jullie, de leraren, hebben daarmee de sleutel in handen om het onderwijs los te weken uit de verstikkende kleilaag van de sectorraden en de aartsconservatieve vakbonden. Met die motie in de hand kunnen jullie meehelpen te eisen dat 80 procent van de lumpsum naar de lessen gaat, naar het primaire proces. Dat is pas constructief, als dáárvoor de leraren in actie komen.

Ik vraag jullie, de overgrote meerderheid van de burgers van Nederland vraagt u om uw verantwoordelijkheid te nemen. Neem het onderwijs terug, herpak je, word weer eigenaar van het onderwijs, herstel de kwaliteit, maak gebruik van alle nieuwe wetten die er aankomen en die u in uw positie herstellen.

Contacturen met een leraar voor de klas, strengere exameneisen, bevoegde docenten voor de klas, 80 procent naar het primaire proces. Maak je boos om die belangrijke zaken. Die zijn oneindig veel belangrijker dan 12 minuten extra onderwijstijd per dag. Doe dat alsjeblieft!

Tot nu: 95 Reacties
Geef je mening
  1. Ab Sconditus zegt:

    Bravo, meneer Beertema!
    Geef catechisatie en ben vaak verbijsterd en verdrietig over het bedroevende niveau van de geschiedkundige en culturele kennis van de jeugd.
    Let wel, dat zijn dan nog reformatorische jongeren, die zo ongeveer het beste middelbare onderwijs hebben gekregen wat er in dit land voor handen is.
    Kun je nagaan hoe erg het dan wel niet bij het openbare onderwijs gesteld moet zijn.

  2. K.Winkelaar zegt:

    Goed verhaal. Het niveau op de basisschool (waar mijn kinderen heen gaan) is dusdanig laag dat het om te huilen is. Iets simpels als ’5 plus 4′ wordt kinderen niet meer geleerd. Nee, dat wordt als ‘te ingewikkeld’ beschouwd. Het is nu ’5 erbij 4′.
    Dus eerst leren we de kinderen ’4 erbij 5′, en dan gaan we ze na een paar jaar weer leren dat ‘erbij’ eigenlijk ‘plus’ heet. Nee, dat zet zoden aan de dijk.
    Domheid wordt massaal gecultiveerd in dit verziekte land.

  3. Dr. Kwast zegt:

    Ik heb hier weinig verstand van. Heb zelf vierenhalf klas door lopen. In mijn tijd was de school vervelend, je had al gauw een klap te pakken. En zitten blijven was voor mij een trend. Plus een late leerling scheelt ook al een jaar. Nog een klein oorlogje er tussen dus tel uit je winst wat verstand betreft. Latere zelf studie heeft mij enigszins vooruit geholpen. Dat de leraren slappe zakken zijn is een ding wat zeker is, vergeleken bij vroeger. Maar ja vroeger was alles beter, vindt men. Ik zou zeggen geef les en laat de inspecteur in de WW belanden.

  4. VOC-mentaliteit zegt:

    mijn dochter kwam ook met het verhaal over de stakende leraren en ” ophokuren” Ik heb haar heel snel voorgerekend dat als de leraren aan dezelfde arbeids criteria voldoen als andere gemiddelde werknemers, zij minder dan 60% van hun tijd aan het lesgeven zijn. Ik zou geen baas kunnen vinden die accepteerd dat ik minder dan 60% van mijn tijd besteed aan mijn primaire taak.

    In het geval van ophokuren heb ik haar ook uitgelegd dat ze dan flink aan haar huiswerk kan en daar ook meteen hulp bij kan vragen zodat ze dan sneller en beter haar huiswerk doet en savonds vrij heeft voor haar vriendinnen. Ze is nu groot voorstander van de 1040 uren regeling.

  5. VOC-mentaliteit zegt:

    Ach Winkelar het is al wat langer aan de gang.

    Mijn partner probeerde een personeelslid iets bij te brengen. Namelijk hoeveel 45 en 45 was. Haar eerste gok was 95, toen, met hulp van haar vingers, kwam ze toch al uit op 105. Bij de tweede ontkenning deed ze de wilde gok van 80 en toen is ze het op haar rekenmachine van haar telefoon gaan uitrekenen.
    Blij verrast kwam ze toen op 90. Het antwoord klopte maar zelf was ze verbaasd dat dat 90 moest zijn 45 en 45 leek namelijk meer.

    Kennis economie?

  6. N.O.Brains zegt:

    Ik heb de link al eens geplaatst maar zo gaat het in het onderwijs:

    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1236063

    Ik hoop dat de PVV dit ook gezien heeft, heb nog geen tweet gezien.

  7. Ab Sconditus zegt:

    @K.Winkelaar
    Domheid is de laatste 40 jaar dan ook de norm geworden in dit land. Dat komt het socialisme goed uit, want dat heeft baat bij een onkritische, niet denkende en een tot op het bot geindoctrineerde en gehersensspoelde massa, die gehoorzaam en amorf betaalt, ja knikt, alle ideologische vergif als zoete koek slikt en om iedereen die van hun normen afwijkt te marginaliseren, ridiculiseren, te criminaliseren en te psychopathologiseren.

  8. K.Winkelaar zegt:

    Daarom: onderwijs is te belangrijk om aan de staat toe te vertrouwen. Dat blijkt maar weer.

  9. J.T. zegt:

    Ab,
    Refoscholen leveren juist oerdomme én brutale leerlingen op. In Zeeland is een lerarenopleiding voor leraren van die gezindte, die er eigenlijk te dom voor zijn, maar enkel op grond van de refo-cultuur toe worden gelaten.

    Dat hele refo-project is al vanaf het begin een dwaling geweest. Een broedplaats voor ongerechtigheden. Men dekt elkaar en houdt elkaar dom en voor de gek.

  10. R. Hartman zegt:

    @K.Winkelaar
    Daarom begrijp ik ook de oproep van Tipo niet om onderwijs vooral bij de staat te houden, ook bij een kleine(re) staat. Behalve de hier genoemde redenen geeft het de staat een geweldige kweekvijver voor haar propaganda. Waar dan ook gigantisch misbruik van wordt gemaakt.

  11. Piet Klont zegt:

    @N.O.B.: Bedankt voor de link!

    Het is in feite begonnen in de jaren ’70 met het linkse stokpaardje ‘De Middenschool’, dat gedoemd was ten onder te gaan.
    En maar experimenteren met iets waarmee je niet zou mogen experimenteren of je moet al 99% zeker zijn dat het wat oplevert in plaats van afbreekt.
    Maar afbraak bestond toen niet, het toverwoord ‘vernieuwing’ werd hier voor in de plaats gezet al waren er vele, vooral conservatieve docenten die hoofdschuddend weer aan hun lessen begonnen met in het achterhoofd: Waar moet dit heen straks?

    Begin jaren ’80 deed ik de NLO Tekenen/Handvaardigheid in Leeuwarden.
    Vier stageperiodes doorlopen en er werd beweerd dat een student van onze opleiding in twee jaar tijd minstens de ervaring had van een docent die al tien jaar voor de klas stond.
    NLO, Nieuwe Leraren Opleiding. Je vraagt je af wat ze daarmee bedoelen.
    Natuurlijk, verlaat zo’n opleiding en je bent nieuw als leraar, je komt nét om de hoek kijken.
    Of werd er bedoeld dat de structuur van de Lerarenopleiding nu veranderd was en stukken beter dan vroeger?
    Toen ik een oud-docent tijdens een stage tegen het lijf liep vroeg hij me: ‘Doen wij het nu allemaal zo slecht opeens?’

    Ik wist wel beter en stelde de man gerust.
    Zolang er op de NLO zélf al werd aangerotzooid met de vakken, -en dan praat ik over de creatieve richting- waar kwaliteit het onderspit moest delven t.o.v. kwantiteit (men rotzooide maar wat aan), hoe kun je dan in vredesnaam verwachten dat zulke halfwas-docentjes in spé serieus werden genomen wanneer ze bloednerveus aan hun eerste stage-lesje begonnen om vervolgens bijna huilend de klas te verlaten omdat ‘ze niet meewerkten’?

    Leerlingen zijn keihard en proberen je als nieuweling uit.
    Dan moet je er staan, dat is de basis, daar begint het.
    Het is zogezegd een basis-principe, het lokaal is JOUW domein waar zij te gast zijn en niet andersom.
    Dan hoef je er al niet aan te beginnen, want je wordt genadeloos afgemaakt.

    Vervolgens is het aan jou als docent, om de materie zó te kneden dat ze het (willen) vreten en het zelfs blieven waarmee je ze nieuwsgierig lokt naar de volgende maaltijd.
    Blieven ze het niet, dan gaan ze maar elders uit vreten.
    Dit heeft vroeger gewerkt, het werkt nog steeds en is dus aantoonbaar heilzaam, wat niet kan worden gezegd van allerlei experimenten die zijn losgelaten op het onderwijs en in het verlengstuk daarvan de maatschappij.
    Daar zijn de rotte vruchten ten overvloede het (verkeerde) voorbeeld van.
    Vernieuwen?
    Best, maar altijd vanuit de basis welke bewijsbaar heeft gewerkt.
    Maar ik denk dat we eerst maar eens moeten uitgaan van ‘bijstellen’ alvorens te denken aan ‘vernieuwing’.
    Daar zijn mensen met de juiste instelling voor nodig.
    Die zijn er te weinig.

  12. Zande zegt:

    Hear hear heer Beertema, een zeer juiste analyse van het probleem. Mijn twee kleine basisschool gaande kinderen hebben wel even genoeg van alle vrije dagen en studiedagen voor de meest absurde cursussen. Leraren zijn geen leraren meer, en onderwijs lijkt wel een speelplaats.

  13. Rebecca zegt:

    Piet Klont zegt:
    25 januari 2012 om 16:50

    Deze leraar ook gezien ? Prachtig !
    Natuurkundige Walter Lewin bij DWDD.

    http://weblog.stikkie.nl/2011/10/educatie-via-internet/

  14. J.T. zegt:

    Vervolg,
    @Ab,
    Of die opleiding in Zeeland (Krabbendijke) nog bestaat, weet ik trouwens niet.
    Maar ik ken er veel die van de Driestar komen en die gewoon rijp voor een inrichting zijn. Stapelgek, dom en gehersenspoeld.

    Maar natuurlijk ook het niet-refo onderwijs is verdorven tot op het bot.
    Het begint al op de basisschool, waar men in plaats van topografie dansjes leert van het land van onderwerp. Je kunt ze eigenlijk beter thuis les geven.

  15. Ab Sconditus zegt:

    @J.T.
    Ken de situatie in Zeeland niet, maar als het zo is zoals u zegt is dat diep te betreuren.
    Mijn ervaring is toch anders.
    Op het ”Pieter Zandt” werken een aantal zeer gemotiveerde vakmensen en top-pedagogen.
    Het blijft natuurlijk mensenwerk en mensen maken fouten. Perfect zal het daarom ook nooit worden. Zeker niet als men vanuit bepaalde instituten in vrijwel alles wordt gechicaneerd en tegen gewerkt.
    Maar het onderwijs staat er op hoog niveau.

  16. J.T. zegt:

    Ab,
    Top-pedagogen bestaan niet! Het zijn de verziekers en verwoesters van gezinnen. En ik dacht nog wel dat u afgestudeerd was op de kwalijke invloeden van de psycho-wereld.
    Dat die ook op refo-scholen werken, is al het bewijs dat er geen flikker van deugt. Die hele refo-subcultuur is een schandvlek en verduistert de werkelijke Reformatie.

    Er horen op geen enkele school psychologen rond te lopen, die loeren op kinderen. Met de bedoeling om ze tot een rugzak-kind te maken. Misdadig is het.

  17. Piet Klont zegt:

    Rebecca zegt:
    25 januari 2012 om 17:06

    !!

  18. Laura van der Storm zegt:

    Zeer waardevol en raak artikel. Bravo!

    In mijn tijd waren alle docenten van een lyceum/middelbare school universitair opgeleid. Mijn vader was drs. in de soc. geography. Hij gaf aardrijkskunde en geschiedenis. Hij zou zich omdraaien in zijn graf bij het zien van deze afbraak!

    Niet vergeten moet worden, dat door minder niveau aan te reiken men ook mindere artsen, ingenieurs etc. aan het kweken is!

    Kom er nog maar eens om.

  19. R. Hartman zegt:

    @Zande
    Heeft u kleine kinderen of gaan uw kinderen naar een kleine basisschool? ;-)

  20. Zande zegt:

    Hartman

    Beide, ze zijn klein en de school is klein!

  21. Ab Sconditus zegt:

    @J.T.
    Bedoel hiermee pedagogie in de ouderwetse, didactische zin en dus NIET die orthopedagogen en andere gogen, die inderdaad nagenoeg het hele onderwijs, alsmede de maatschappelijke hulpverlening, hebben verziekt.
    Sinds de sociale wetenschappen in de jaren `70-`80 door de culturele marxisten zijn gekaapt zijn het instrumenten en verlengstukken van een ideologisch bepaalde conditionering geworden, die zich tegen alles richt wat met huwelijk en gezin te maken heeft.

  22. N.O.Brains zegt:

    Ik ben het volmondig met J.T. eens en dat gebeurt niet vaak :-)

  23. Esox zegt:

    In 1966 ging ik naar de middelbare school. Je had respect, soms gebaseerd op angst, voor de leraar, die een natuurlijk gezag had. In 1971, in de laatste klas van de HBS, kregen we een leraar Nederlands, met lang haar, een spijkerpak, die shag rookte. Hij zag eruit als zijn leerlingen! We mochten hem ‘Wim’ noemen, de schoolbureaus werden in carré-vorm gezet, en als wij tijdens de les wilden roken, dan kon dat natuurlijk. Toen is de neergang ingezet.

  24. J.T. zegt:

    Dat mag inderdaad in de krant, No Brains! Zolang het maar niet over zeilen gaat….

    Mijn leidraad in het leven is wel de Bijbel en de leer van de Reformatie, maar ik ben een grote vijand van subcultuurtjes, waarbinnen mensen geen individu meer willen en mogen zijn en zich verschansen achter een organisatie.
    Dat worden stinkende broeinesten.

    Ik ken mensen die een enorme strijd hebben moeten voeren om vanuit de refo-wereld weer in het gezonde te komen.
    En eerlijk gezegd begrijp ik @Ab Sconditus’ gedweep met de refoscholen en -wereld niet, omdat hij toch ook, als ik me niet vergis, uit een Hervormd nest komt…?

    Ik heb thuis de strijd tegen de opkomende refocultuur meegemaakt, waarbij mijn vader zich als leraar, met anderen, hevig heeft verzet tegen het plan om van een voor velen toegankelijke school een refoschool te maken.
    Met succes, want het bleef een school op Reformatorische grondslag, waar gelovigen en niet-gelovigen prima konden zijn. Met of zonder rok.

  25. N.O.Brains zegt:

    @ Esox,

    Toen ik naar het Atheneum ging gaf men daar nog Algebra en Meetkunde als aparte vakken. (Ik weet het is lang geleden). Voor Meetkunde hadden we een super vent die alles mooi kon uitleggen en alle vragen beantwoorde. Voor Algebra hadden we een baardmans met een coltrui die het hele uur appels zat te vreten en de krant zat te lezen.

    Gevolg: Meetkunde 9, Algebra 3.

  26. N.O.Brains zegt:

    @ J.T.

    Ja dat van Laura zit u dwars. Maar zover als ik het gevolgd heb heeft Laura zich de hele reis prima geamuseerd en ook nog en boel geleerd.

    Ik wil dit even zetten naast al die kleine jongens en meisjes die elk weekend gedwongen worden naar het voetbal, tennis, hockey of turnen te gaan omdat de ouders denken dat het sterren worden.

  27. Ab Sconditus zegt:

    @J.T.
    Tot nu enkel maar goede ervaringen met dit (”ons” soort) soort mensen. Weet natuurlijk ook wel van de keerzijde van de medaille.
    Volmaakt hoort niet bij de mensen.
    Maar echte ”stinkende broeinesten” zijn m.i. toch voornamelijk te vinden in het Dalton/Montessori/Antroposofische onderwijsgebeuren, waar kinderen voor de rest van hun leven sociaal-emotioneel en ideologisch geconditioneerd worden om de Mens (met een hoofdletter!) als maatstaf en schier onfeilbaar middelpunt van het hele universum te maken. Om nog maar te zwijgen van ”stinkende broeinesten” als de Islam, de adepten van Groen Links en Greenpeace, de homo-lobby, etc..

  28. Zande zegt:

    Nee, op school te horen krijgen dat ene god de wereld heeft geschapen in een paar dagen, dat onderwijs zal verder ook niet veel voorstellen dunkt me.

  29. Laarmans zegt:

    Piet Klont zegt dat de ellende is begonnen bij de Middenschool. Nu ben ik een paar jaartjes ouder, maar de verloedering van het onderwijs is begonnen met de invoering van de Mammoetwet.De nivellering is met dit gedrocht ingezet.

    In de hierop volgende decenia zijn het vooral socialistische experimenten geweest die het niveau verder naar beneden schroefden.

    De laatste trend: schaalvergroting, fusies en de groei van managementlagen zorgden voor het laatste stootje.

    De leraar weer aan de macht te beginnen aan de basis en de
    vakschool weer terug.

    Vanmiddag moest mijn dochter in een winkel in Amsterdam zijn.Ze parkeerde haar Coopertje voor de deur van een monumentaal pand in de Vondelstraat. Het werd verbouwd.Ik heb een kleine driekwartier de werkzaamheden gadegeslagen. Wat ik hoorde? Er werd onder de bouwvakkers alleen buitenlands geluld!

    Bovenstaande oproep van de PVV steun ik met sympathie.

  30. Tedje zegt:

    Merkwaardig verhaal van de PVV. De discussie over gigantische leerfabrieken als ROC’s waar inderdaad vaak 40% of meer van het budget naar tussen- en hoger management en andere overheadkosten gaat, is ooit door Fortuyn hoog op de agenda gezet.
    Daarna heeft echter geen enkel kabinet hier serieus werk van gemaakt. Ook niet het kabinet Rutte dat nu door de PVV wordt gedoogd. Met name het “maatschappelijk middenveld” binnen het onderwijs is zo machtig dat je dat aleen van buitenaf en onder redelijk dwang daar de stoelpoten onderuit zaagt.
    Het is wel erg naïef en eigenlijk wat lafjes van de PVV om nu te suggereren dat docenten überhaupt de macht zouden hebben om die klus te klaren.
    Met de komende staking in het overgens voortgezet onderwijs heeft het in ieder geval niets te maken.
    Ook niet met lieflijke, kleine basisschooltjes waar de kleine kindjes van Zande kennelijk te weinig les krijgen.
    In grote steden wordt het voortgezet onderwijs goeddeels bevolkt door onopgevoede, gangsterachtige jongens en voor slettebakspelende meiden die veel ophebben met de religie van de vrede en weinig met academische opleidingen. Het is meer een soort warzone vol detectiepoorten en bewakers.
    Dan sta je als docent niet echt te springen om extra uren les.
    Een goedbedoelende en hoogopgeleide drs sociale geografie zit met dat soort groepen binnen 3 weken de rest van z’n leven in de ziektewet.

  31. Zande zegt:

    @Tedje

    Er zitten nul allochtonen op, dat scheelt. Mijn punt is dat die leraren de euvele moed hebben om te zeuren met de drie maanden vakantie die ze per jaar hebben.
    En wat je zegt, scholing voor de door jou genoemde doelgroep is helemaal niet nodig. Er wordt echter wel twee keer zoveel geld per kop aan gegeven dan aan autochtone kinderen. Alsof ze ooit gaan werken of zo.

  32. Laarmans zegt:

    AB Sconditus.
    Zoals gebruikelijk draaf je als een harddraver zonder pikeur over de baan.Je hebt geen enkel bewijs en geen enkele onderbouwing van jouw broeinesten stelling.Ik kan wel beweren dat het jonge refovolk later met een verwrongen man-vrouw beeld en een wereldvreemd mensbeeld in het leven staat. Maar daar heb ik geen enkel bewijs voor.

    Het zijn aannames,gestoeld op vooroordelen.Een academicus onwaardig.

  33. Ab Sconditus zegt:

    @Laarmans
    100% met je eens, waar het de mammoetwet, de daarop volgende socialistische experimenten en de schaalvergroting betreft!
    Met ”broeinesten” reageerde ik @J.T., die kennelijk behept is met een bepaalde animositeit jegens onderwijs op reformatorische grondslag.
    Maar, op wat voor grondslag het middelbare onderwijs in dit land dan ook plaatsvindt (en laten ze daar in vredesnaam van afblijven); dhr. Beertema heeft ook volkomen gelijk.

  34. v0tl00k zegt:

    Rebecca zegt: 17:06
    Leuke link, bedankt!

  35. v0tl00k zegt:

    Ben het helemaal met Laarmans (20:02)en dat gebeurt niet vaak: “De leraar weer aan de macht te beginnen aan de basis en de vakschool weer terug.”
    Toen ik vroeger naar de lagere school ging toen waren er alleen maar leraren (met een klas van 30+), waarvan er een ook hoofd was. Nu hebben ze volgens mij meer managers, begleiders, psychologen, enz. dan leraren.

  36. J.T. zegt:

    Nee, Ab, op onderwijs op Reformatorische GRONDSLAG heb ik geen enkel probleem, zoals u kunt lezen.
    Wel met scholen die zich refo noemen en de gelederen sluiten. Waar het eigenlijk alleen om de rok gaat en of je ‘bij de groep hoort’.

    Het staat nergens in de Bijbel dat je met z’n allen op een kluit moet gaan zitten en elkaar als kuddedieren moet volgen in mode, gedrag, enz. Een mens is een verantwoordelijk individu, die alleen geboren wordt en alleen heengaat. En juist daar willen mensen, die gek zijn op groepsgebeuren, sub- en kerkcultuur, onderuit.

  37. v0tl00k zegt:

    Ooops, (20:02) EENS en dat

  38. Tedje zegt:

    @Zande,

    Mijn probleem is dat de PVV en meer in het bijzonder meneer Beertema docenten de schuld lijkt te geven van een politiek probleem: de uit hun krachten gegroeide leerfabrieken als ROC’s met hun gigantische overhead.
    De totstandkoming daarvan is toch echt afgedwongen door de politiek.
    De taak om die ROC’s terug te snoeien tot hapklare brokken waar 80% van het budget weer gaat naar het onderwijs, nu afschuiven op docenten zoals Beertema lijkt te doen is net zoiets als de baliemedewerker van de RABO-bank in Rijssen op te roepen de internationale schulden- en bancaire crisis op te lossen in plaats van te klagen over haar arbeidsomstandigheden.
    Verder heeft Beertema volgens mij ook gewoon zijn gehele leven bij een ROC (Albeda College R’dam) gewerkt, zonder dat dat ooit ook maar een fractie kleiner is geworden. Integendeel.
    Ik sluit niet uit dat hij als volgende stap van een wat sleetse en vermoeiende carrière gewoon voor een Tweede Kamerzetel heeft geopteerd.
    Dat is niet erg, maar ga je ex-collega’s dan van daaruit niet opeens de maat nemen.

  39. Kapotte Rits zegt:

    Vroeger was het onderwijs ook niet top, want niemand ziet wat algemene domheid als voordeel heeft: Het is nu wel heel makkelijk om met de kop boven het gras/maaiveld uit te steken!

  40. Zande zegt:

    Tedje

    De leraren hebben uit gemakzucht en naar mijn bescheiden mening luiheid het onderwijs laten kapen door de managersziekte, zoals wij Nederland hebben laten kapen door hetzelfde gedrocht.

  41. Tedje zegt:

    Zande,

    Het onderwijs kent nogal wat segmenten waar ongetwijfeld ook luie en gemakzuchtige leraren rondlopen.
    Ik heb vooral redelijk zicht op het grootstedelijke beroepsonderwijs, met scholen van 20.000 leerlingen en meer. En geloof me, dat is uiterst slopend werk. Om die reden is er een groot tekort aan jonge leerkrachten. Als je daar werkelijk weg kon komen met luiwammesgedrag en maar liefst 3 maanden vakantie zoals jij veronderstelt dan zou die baan aanmerkelijk geliefder zijn. Niet dus.
    De managersziekte is alleen uit te roeien als de politiek hard ingrijpt, overigens niet alleen in het onderwijs maar ook bijvoorbeeld in de zorg en andere semi-publieke sectoren zoals bijvoorbeeld de politie.
    Ik zie dat helaas niet gebeuren. De enige partij waarin ik wat dat betreft nog enig vertrouwen heb – het spijt me zo voor je – is de SP.
    De PVV bewijst vooral lippendienst, maar ondertussen steunen ze het CDA, de partij van het radicale midden. De partij die inderdaad samen met de PvdA de meeste bestuurs- en managerslagen in het maatschappelijk middenveld in bezit houdt.

  42. Zande zegt:

    Tedje

    Ze hebben 3 maanden. Kijk maar na.
    Ik duik er in nu, want ik moet wel gewoon werken morgen!

  43. Tiny zegt:

    Laarmans zegt:
    25 januari 2012 om 20:02

    Helemaal mee EENS!!

  44. Ab Sconditus zegt:

    @J.T: 20.41
    Toen het in het midden en het einde van de jaren `70 duidelijk werd dat de goddeloze socialistische barbarij en het hippiedom in het onderwijs niet meer te stuiten was.
    Ja, dat het er, 30 jaar na de fascistische bezetting, op leek dat de barbaren het opnieuw voor het zeggen zouden krijgen in dit land en binnen het onderwijs, en wij er allerwegen getuige van moesten zijn hoe langharig, rood SCHOREM ook het christelijke onderwijs overnam, was het bepaald noodzakelijk om de rijen te sluiten, de deuren dicht en in het slot te gooien, om deze smeerlapperij buiten te houden, en te redden wat er toen nog aan geloof, beschaving, cultuur en traditie te redden viel.
    Daarom zijn er reformatorische scholen opgericht. Daar kun je kritiek op hebben, maar de uitkomst is niettemin toch over grote lijnen positief geweest.

  45. Laura van der Storm zegt:

    Is toch heel simpel. We gaan gewoon opnieuw beginnen. We gaan terug naar af. Waar ging het verkeerd? Dat was met de mammoet. We draaien alles terug en pakken vandaar de draad weer op. Examens voor lycea, examens voor hbo, examens voor mbo, examens voor vmbo, niet aangepast aan de leerlingen, maar aan de kennis.

  46. Laura van der Storm zegt:

    Mijn kinderen hebben nog net de tijd meegemaakt, dat het onderwijs nog wat inhield! Ik houd mijn hart vast voor mijn kleinkinderen.

  47. Piet Klont zegt:

    @Laura:
    Je kunt ze inderdaad beter zelf lesgeven.

  48. Moor zegt:

    Idiocracy (2006)

    Een derde-rangs-kwaliteit film, maar met een hoge metaforische waarde: Is dom het nieuwe slim? Het lijkt wel zo, met partij-motto’s als Het Radicale Midden.
    Op naar de militante geweldloosheid, de vreedzame oorlogs-sekte, de dictatoriale inspraak-structuur.

    Klep maar wat raak, om je gelijk te krijgen, en stoor je niet aan protesterenden, want die scheld je gewoon verrot met termen als “fascist”, racist, euro-scepticus en PVV-er.
    Al eerder gezegd: de gemiddelde IT-er met 2 of 3 MCP’s kan nog geen email van twee zinnen foutloos schrijven.

    Vrij spel voor de Goebbelsen en hun opdrachtgevers.

  49. J.T. zegt:

    Ab,
    De redenen waarom men een refozuil is gaan bouwen, zijn nog wel te begrijpen. Maar toch is dat een fout geweest.
    Laatst was dit onderwerp een thema in het RD en vanuit Herst. Hervormde kant kwamen zeer gezonde reacties. O.a. dat de afbraak ervan alleen maar tot winst kan leiden.
    Ik snak er al jaren naar dat die zuil instort. Alleen vanwege alle ongerechtigheden die ik daarvan om me heen zie en zelfs ondervind.
    Het is niets meer dan een organisatie en industrie. Want geld is de motor.

    Je kunt je kind nog beter naar een linkse of openbare school doen en ze thuis goed inprenten wat leugen en wat waarheid is, dan dat je ze naar zo’n school stuurt, waar ze er toch niet bijhoren. Al zou je ze 4 rokken over elkaar aantrekken.
    Mensen die op eigen benen staan, zijn niet gewenst en worden vermorzeld. Want door die zuilvorming zijn het ook nog eens hondsbrutale schepsels, die zich sterk voelen staan met z’n allen. Terwijl ze zich in het normale leven niet weten te gedragen.

  50. Ab Sconditus zegt:

    @J.T.
    Volgens mij communiceren wij een beetje moeilijk, maar zijn we het waarschijnlijk over de meeste dingen gewoon eens.
    Heb nl. ook nooit beweerd dat het oprichten van reformatorische scholen een ideale oplossing was, of dat alles daar zelfs maar ooit perfect is verlopen.
    Was ook 1 van die mensen die er in het RD kritiek op heb geuit.
    Ondergetekende heeft goede ervaringen met het ”P.Z.” in Staphorst, maar helaas aanzienlijk slechtere met die leerfabriek in Kampen.
    ”Hondsbrutale schepsels?”
    Ach, niet meer of minder dan andere Nederlandse jongeren van hun leeftijd.
    Maar door de bank genomen wel iets beter onderwezen.
    Het verder met je eens dat geloofsopvoeding primair een taak van de ouders is.

  51. Ab Sconditus zegt:

    @Moor
    Zo ongeveer ALLES is hier mis.
    Een gedegenereerde Riff-aap, met een serieus attitude-probleem, en wiens voorouders enkel maar deugden om door het vreemdelingenlegioen als martelaar voor Allah (die heel erg akhbar is) te worden afgeschoten.
    Een leraar, die geen enkele gezag meer heeft en die het ook nooit is geleerd om dit gezag te laten gelden.
    En symptomatisch voor de stelselmatige terreur die er dit soort jongeren op school, op straat en overal wordt uitgeoefend.
    ”Lopen jongen!”
    Ja, laat iemand dit soort schorem a.u.b. lopen.
    Zo snel mogelijk, en begeleid door een peleton Marechaussee, de uitzet-balie van Schiphol langs. Enkele reis Casablanca, Marrakesh, dan wel een ander stinkend open riool.
    Waar dit menselijke afval thuishoort.

  52. J.T. zegt:

    @Ab,
    Ok, dan zijn we het op een groot aantal punten dus gewoon eens. Dat is mooi.

    Verder zijn de boeken van Theo Thijssen zeer aan te raden. Kees de jongen, In de ochtend van het leven, De gelukkige klas, etc.
    Daar lees je in hoe de kinderen vroeger uitstekend onderwijs kregen. Zonder gesodemieter met excursies, al spelend leren rekenen, schoolreizen van een week, groepsverband-leren, enz.
    De meester was de meester en het kind het kind. Zonder pedagogen en psychologen. Alles draaide om de leerstof.

  53. Wachteres zegt:

    http://tinyurl.com/7fe5j3l

    Een interessant artikel in de Volkskrant:

    ‘CDA-minister Van Bijsterveldt van Onderwijs wil wettelijk vastleggen dat leerlingen in het voortgezet onderwijs per jaar 1.040 klokuren les krijgen. Scholen zelf willen naar 1.000 uur. Zonder voldoende middelen, zeggen zij, kunnen ze die lesuren helemaal niet garanderen, met de beruchte ophokuren als resultaat: kinderen die in klaslokalen hangen zonder les te krijgen, alleen maar om aan een wettelijke norm te voldoen.

    Dat er geen geld wordt vrijgemaakt voor de papieren norm, valt verkeerd in het onderwijs. Bovendien ervaren docenten de wet als een brute ontkenning van hun werkdruk’.

    Als ik dit lees is mijn eerste reactie: ‘Er is niets nieuws onder de zon’ of ‘l’histoire se répète’. En daar bedoel ik mee dat nog steeds elke ‘verbetering’ door de leraar betaald moet worden.

    1040 uren i.p.v. 1000 uren, maar het mag geen geld kosten en dus geen extra leraren. Gevolg: Inderdaad ophok uren,waar de concierge een klas vol leerlingen krijgt om ‘op te passen’, omdat de uren van de leraren vol zitten.

    Ik heb van 1980 tot 2005 les gegeven op M.B.O.-scholen en ik weet er alles van. Om de drie jaar ‘vernieuwen om het vernieuwen’ en dit alles budgettair neutraal, het mocht vooral geen geld kosten.Gevolg: de leraren waren in hun vrije tijd,’s avonds en in het weekend, bezig om de vernieuwingsopdrachten te ontwikkelen.Hoe dat allemaal moest,wat de bedoeling was van de vernieuwing, moest je grotendeels zelf uitvinden. Vaak was de laatste ‘vernieuwing’ nog onvoldoende op poten gezet.
    Maar ja, een minister was geen goede onderwijsminister als hij/zij geen opdracht gaf tot een andere,nieuwe geldverslindende aanpak. Ik heb meegemaakt dat we dure cursussen moesten volgen om ‘bij te blijven’ en nadien werd gezegd, toch maar niet, we moeten het anders doen.

    Alles werd van bovenaf geïnstrueerd, als leerkracht had je maar te doen wat je opgedragen werd.

    Ook in die tijd was het mopperen op de leraren niet van de lucht, totdat de commissie Dijsselbloem opdracht kreeg om onderzoek te doen.

    Toen bleek dat niet de leraren de schuld waren van de afgang in het onderwijs maar dat 15 jaar lang de regering de verantwoordelijke was voor de chaos.

    http://tinyurl.com/3qw3ngz

    De regering schrok even ‘verschrikkelijk’, nadien deden ze een plas en lieten de boel zoals die was.

    Beste mensen, het valt me een beetje van jullie tegen dat jullie alleen maar afgeven op leraren. Ongetwijfeld zijn er goede en minder goede. Wel weet ik uit de praktijk dat het aan hen te danken is dat het onderwijs niet helemaal uit de klauwen is gelopen. De meeste leraren hebben ‘alles’ over voor hun leerlingen, en dat betekent ook dat zij heel veel van hun vrije tijd er in steken om goed onderwijs te kunnen geven.

    Al die vakanties? Toen ik in de MR zat, kwam ik er achter dat de meeste vakantie-uren door de leraren ‘betaald’ worden, omdat die verwerkt zijn in de uren die zij officieel moeten werken. En dat is dan buiten hun vrije tijd om.

    Ik geef hun groot gelijk dat zij die niet willen inleveren. Onze regering kennende zullen ze met minder vakantie de zweep er alleen maar meer over gooien.

    Zelf had ik de vakantie echt nodig om bij te komen. Ik had het nooit volgehouden er zonder. Terwijl ik toch niet voor een kleintje vervaard ben.

  54. Laarmans zegt:

    AB

    Je anti-christelijke attitude wordt steeds groter.Of geldt je fatsoen alleen voor “jouw soort mensen?” Het lijkt wel ,want ik hoor je alleen over rif-apen.Sta je ook zo op de kansel? Dan kan ik me voorstellen dat de kerk leegstroomt.

  55. toetssteen zegt:

    @Wachteres
    Ik mis in uw argumentatie, die ik overigens correct vind, een punt. U stipt het wel aan, maar gaat er niet dieper op in.
    Ik doel op allerlei managers, coördinatoren en nog een lijst aan geldverslindende stoorzenders die vak van leraar zo krankzinnig hebben belast.
    Datzelfde ziet men ook in de zorg. Het kost kapitalen, maakt het werken zeer gecompliceerd en levert niets op. Nou ja goed betaalde banen voor vergadertijgers.
    Leraren zijn opgeleid om les te geven, láát ze dat dan ook doen en bemoei je er niet mee. Reken ze echter wel af op resultaten. Ik zou daarom graag zien dat in beide genoemde zaken een sprake zou kunnen zijn van een echt vrije markt. Dan gaat een school voor zijn eigen goede naam (of niet, maar ik zou mijn kinderen daar niet naartoe sturen.)

  56. toetssteen zegt:

    @Laarmans
    U wilt me toch niet vertellen dat u het gedrag van die leerling normaal acht?
    Geen idee wat uw ervaringen zijn, maar op mijn middelbare school werd een leerling al van school verwijderd als hij na één maal waarschuwen wegens het opzetten van een grote mond tegen een leraar, nogmaals over de schreef ging.

    Overigens Jezus kon ook aardig tekeer trekken.

  57. J.T. zegt:

    @Laarmans,
    Ab is zelfs nog veel te mild. Die leraar zou hem voor z’n kop hebben moeten schieten!

  58. VOC-mentaliteit zegt:

    Er is en blijft maar 1 taak die het onderwijs heeft en dat is informatie die in de aangeleverde boeken staat aan de kinderen aanleren. Plicht en discipline. Weg met het modernistische gelul over inspraak en methodieken. We zijn gekomen waar we gekomen zijn door te leren en niet door discussieren.

  59. Laarmans zegt:

    toetssteen

    Praat normaal over mensen of over bevolkingsgroepen.That’s my point.

  60. toetssteen zegt:

    @VOC
    Juist.
    Wij hadden overigens ook weleens een tussenuur. Mocht je in de aula gaan zitten, recht tegenover het kantoor van de rector. Je had het lef nog niet om je buurman te vragen om een nieuwe vulpenvulling!
    Je zat onder strenge discipline 50 minuten (lesuur is geen les uur) huiswerk te maken. Mooi, kon ik fijn ‘s middags eerder naar buiten. Want je meent toch niet dat ik de deur uitkwam als dat huiswerk niet af was hè?
    Ouders hebben in mijn optiek ook een heel belangrijke taak.

  61. toetssteen zegt:

    @Laarmans
    Oké, maar de uithaal van Ab S, had wel een reden. Vandaar mijn opmerking.
    Als die jongen een Amsterdamse Johan zou zijn geweest, zou verontwaardiging net zo terecht zijn. Rondje gracht zwemmen oid?

    Ik weet niet of er tegenwoordig nog disciplinaire straffen bestaan op scholen, maar dit soort zaken kan men niet ongestraft laten.
    Nee, ik ga niet voor lijfstraffen, maar gewoon corvee lopen.

  62. Ab Sconditus zegt:

    @Laarmans
    De kansel is geen plaats om je persoonlijke meningen te ventileren, maar om Gods Woord te verkondigen, uit te leggen en toe te lichten.

    Maar, mocht ik ooit eens op een dergelijke manier te keer gaan tegen onze o zo populaire en alom geachte en gerespecteerde ”licht getinte medelanders van Noord Afrikaanse en Berber-oorsprong” dan is het mijn inschatting dat de kerk eerder vol zou stromen dan leeg zou lopen.

    Dit i.v.m. de boven vermelde geweldige populariteit, de achting en het respect dat ”ons” Marokkaanse volksdeel hier te lande alom geniet; ook binnen de Gereformeerde gezindte.

  63. v0tl00k zegt:

    toetssteen zegt:
    26 januari 2012 om 19:53
    Helemaal mee eens.
    Laat ook de ouders een vrije keuze naar welke school ze hun kinderen sturen en zorg dat het geld de leerling volgt. Dan zullen scholen die het geld verkwisten, en niet aan leraren/leerlingen besteden, snel het loodje leggen; terwijl de goede, onderwijs gerichte, scholen snel een wachtlijst zullen hebben.

  64. toetssteen zegt:

    @VOtlOOK
    Belastingen drastisch omlaag en laat de markt maar eens zien wat er aan kwaliteit geleverd kan worden. Dat betekent concurrentie. Natuurlijk, je moet ervoor betalen, maar wat zou dat als je geld zelf mag besteden?

    Ja ik hoor nu de jaloezie brigade al schreeuwen: da’s niet eerlijk! Ja hoor, dat is reuze eerlijk. Want uw kind kan op die manier zich professionaliseren in het vakmanschap. Ik noem maar weer eens de loodgieter. Dik in te verdienen en je hebt er geen universiteit voor nodig.
    Alleen scholen die zich toeleggen op dit soort educatie. Dat neemt geen tien jaar.
    En stel nu dat de loodgieter meer in de mars heeft, dan kan hij als hij goed verdient, toch doorleren.

  65. Wachteres zegt:

    Toets, u heeft gelijk! In een ander stukje heb ik geschreven dat het geld naar te dure managers gaat of dat de directie een te grote spaarpot heeft, waar zij zich lekker aan warmen. :-)

  66. toetssteen zegt:

    @Wachteres
    Ik had het nogal druk, mijn excuus, ik heb dus lang niet alles gelezen. Trouwens, wat is alles? Ik ben ook maar een mens hoor.

    Maar ik denk wel dat we op één lijn zitten, ik denk tevens dat dit nu echt iets zou zijn om eens goed in te steken op verandering van het hele systeem.
    En daar bedoel ik mee: Belasting naar minimaal, overheid naar minimaal, overhead moven. Snijden in die dikke laag betweters lijkt me welhaast nog leuker!
    Kijk, daar moeten die leraren voor vechten. Baas in eigen klaslokaal oid. Trouwens, als al die franjes weg zijn, kan een leraar een leuke opslag krijgen en dan blijft er nog geld over!

    Daarnaast vind ik dat ouders direct aangesproken moeten kunnen worden van de koters. Niet luisteren…., misschien was dat tuigdorp (overigens een idee van de PvdA, maar daar hebben ze altijd last van dementeren op afroep) niet een slecht idee.

  67. Kapotte Rits zegt:

    In Arnhem was er een zultkop in een directie die voor miljoenen met gebouwen verkloot heeft – de onbenullige trut zal er wel voor gestudeerd hebben – en uiteindelijk valt zo iemand niet te handhaven, maar voor het lesvolk is er geen geld.

  68. Tiny zegt:

    @Toetssteen,

    De basis voor de tuigdorpen kwam van Lubbers, CDA. Hij noemde het alleen anders.

    In mijn tijd (gossie, ben dus echt oud, oeps) dus nog voor de mammoetwet, hadden we alle uren gewoon les. Niks ophokuren, Bij ziekte van personeel kwam vervanging, die net zo goed les gaf. Excursies hebben we inderdaad wel gemaakt, o.a. naar een natuurgebied, waar naderhand een uitgebreid werkstuk over gemaakt moest worden als huiswerk.
    1x per jaar een schoolreis van een dag, maar wel met een educatief doel. Het meubilair/tafel/stoelen, stonden netjes achter elkaar, niks niet het is zo gezellig in een kringetje. We zaten daar omdat het moest en we moesten leren. Herrie schoppen, rotzooi trappen, kon je proberen, maar dat deed je maar een enkele keer. De sancties waren best heftig en bij herhaling moest je gewoon van school.
    Het geld ging dus gewoon daar naartoe waar het behoorde, naar het onderwijs en niet naar een waterhoofd management, dat er toen niet was en naar studiereisjes en vergaderingen en alles mogelijke voor het personeel. En we hadden wel wat meer lesuren dan die 1040 per jaar en allemaal goed gevuld.
    En toch hadden we ook lol genoeg op school ook al hadden we zoals het hoort er de pest aan om naar school te moeten.
    2 x de week sport en/of zwemmen. We hadden zelfs handvaardigheid, o.a.tekenen, schilderen, leer bewerken en ook muziek- en zanglessen.
    En ja, we gingen ook zaterdags nog naar school.

  69. Laura van der Storm zegt:

    Tiny, exact…zijn ook mijn herinneringen! Niet alles van vroeger was beter, maar in ieder geval wel het onderwijs.

  70. toetssteen zegt:

    @Tiny
    Ik ben van bouwjaar 1950, dus ik weet exact waar je het over hebt. Moest inderdaad ook nog op zaterdag naar school. Net zoals in het bedrijfsleven ook op de zaterdag morgen aan de arbeid was.
    Mijn schooltijd was een prima tijd, en dan met de nadruk op tijd. Muziek, sport, handvaardigheid je maakte veel uren, maar er was tijd.

    Dat van dat tuigdorp…., je zult gelijk hebben, ik weet alleen wel, het origineel kwam niet van de PVV.

  71. toetssteen zegt:

    @Laura
    Pas maar op, straks komt Laarmans langs en dan beweert hij dat de rollatorgang weer bezig is.

  72. Ab Sconditus zegt:

    @Toets
    Bouwjaar 1958.
    Tot mijn 15e levensjaar het geluk gehad om in Zuid Afrika onderwezen te zijn.
    Door mrs. and mrs. Atherington, die het klaar speelden dat je op je 14e Augustinus en Thomas a Kempis al in het Latijn kon lezen en je precies wisten in te prenten hoe Newtons calculus werkte.
    Onder meer met behulp van een bamboe rietje.
    Kunnen jullie je de cultuurschok voorstellen toen ik op een HAVO in Zwolle belandde?
    Langharige jongens zonder schooluniform, die op het plein sjekkies stonden te dampen en stuk voor stuk en veel te zelfverzekerd, onverschillig en niet bestaand persoon uitbeeldden. Meisjes in strakke spijkerbroeken met melkboerenhondenhaar en leraren waarvan sommigen er ook net zo uitzagen.
    En een totaal gebrek aan wat voor discipline dan ook, wat bij mij het misverstand deed ontstaan dat hier ALLES mocht.
    Nog een geluk dat ik, qua kennisniveau, op veel punten tenminste 1,5 a 2 jaar op hen voorliep.

  73. Tiny zegt:

    @Toetssteen,

    Zal dan maar niet verklappen welk bouwjaar ik ben :) ter bescherming weet je. Wie weet wat dan daar voor leuk commentaar op komt.

    Dat moet Laarmans dan nodig zeggen. Dat is dan alleen maar om net te doen dat hij er niet bij zou horen. Maar als, dan is hij toch ook echt van dezelfde rollatorgang of zelfs zo’n scooterdinges.

    @Laura,
    Het onderwijs was echt top en de dwang en het absoluut strenge beleid niet altijd leuk, maar ik heb er naderhand wel mijn voordeel mee kunnen doen. Hier is ook de basis gelegd voor de liefde voor o.a. geschiedenis, muziek en goede literatuur. Ik was beslist het tegendeel van een doetje op school, maar ondanks dat werd je in dingen die je interesserden of waar je goed in was toch geholpen en gevorderd. Kreeg je de zeldzame kaartjes die aan scholen ter beschikking gesteld werden voor concertuitvoeringen of lezingen. En werd je gevraagd voor deelname aan naschoolse activiteiten. Toneelgroep, talengroep e.d. Er werd best veel georganiseerd, maar niet tijdens de lesuren. En subsidies zoals nu, die waren er gewoon niet.

  74. Piet Klont zegt:

    Ab Sconditus zegt:
    27 januari 2012 om 00:26

    Goed bouwjaar.
    Meesterlijk zelfs.
    Toen hebben ze mij ook gebouwd.

  75. Piet Klont zegt:

    Tiny zegt:
    27 januari 2012 om 00:38

    ‘Dat moet Laarmans dan nodig zeggen. Dat is dan alleen maar om net te doen dat hij er niet bij zou horen. Maar als, dan is hij toch ook echt van dezelfde rollatorgang of zelfs zo’n scooterdinges.’

    Dat heeft niks van doen met leeftijd.
    Op mijn 2e jaar zat ik al op een scootmobiel.
    Ik was er altijd al vlug bij, weet je.

  76. Tiny zegt:

    @Piet,

    Hahaha, achterop zeker.
    Of wilde je zeggen, dat je vanaf je tweede levensjaar al bij de rollatorgang behoorde die Laarmans bedoelde? :)

    Ik zoek mijn kooi op, mijn koppie en nek doet even niet meer mee. Truste.

  77. Esox zegt:

    1958, waardeloos bouwjaar… Mammoetwet, mavo, pretpakketten, democratisering in het onderwijs, need I say more?
    1953… watersnood in de moederbuik overleefd, paters Augustijnen (ik was wrsch te lelijk om misbruikt te worden)die les gaven, hbs, jammer van die hippie die Nederlands gaf in 1971, ook al vonden wij het prachtig. Verder is 1953 een prachtig bouwjaar.

  78. toetssteen zegt:

    @Ab
    Wij hadden en prachtige aula met toneel. De leraren en leraressen schepten er een groot genoegen in om prachtige stukken voor onze ogen te toveren. Dat blijft je beter bij dan zouteloze leerboeken.
    Deze mensen hadden zo veel plezier in dat waar ze mee bezig waren. De grootste lol hadden we overigens toen de leraar Engels een relatie aanging met de tekenlerares. Ach ja en zo dat gaat ze trouwden met elkaar.
    Zij speelde een formidabele Elektra trouwens.

    Overigens werd ook van ons verwacht dat er 1 maal per jaar per klas op artistiek niveau werd gepresteerd.

  79. toetssteen zegt:

    @Tiny
    Het kan me niet schelen. Ik ben in de ogen van de jeugd die ik sportonderricht geef een ouwe zak. Mooi. Ze hebben alleen enige problemen om die ouwe zak de loef af te steken. Ik ben sneller en leniger.
    En dat is eigenlijk een groot punt van zorg.

  80. toetssteen zegt:

    @Ab
    Nee, ik had een leraar geschiedenis die pijp rookte. Maar hij kon zo gloedvol vertellen en ik weet nu nog niet wat hij in die pijp propte, maar dat rook best lekker. En dat zeg ik als niet roker.
    Geweldige man die je nieuwsgierig maakte om je te verdiepen in geschiedenis.

  81. toetssteen zegt:

    Piet
    Je hebt het toch niet over de skelters hè?

  82. toetssteen zegt:

    @Esox
    Juist en dan zijn we het via een bocht wel eens met Laarmans als hij stelt dat het de Mammoetwet was.
    Jo Ritzen… ik vermoed toch dat hij zaken anders zag.

  83. Laura van der Storm zegt:

    Mijn bouwjaar is 1943….oh oh oh …wat oud:-)))

    Ik had op de lagere school al mijn eigen “knokploegje” :-)))

    Kan ook over alles meepraten. Herinner mij ook een broeder die aan mijn tweelingzusje wilde zitten. Kreeg hij niet voor elkaar. Ik was altijd in de buurt:-))

    Wij hadden ook op de lagere school al Franse les, na school. Het laatste jaar zelfs algebra en meetkunde.

    Kom er eens om tegenwoordig.

    Ach ja, wat een nostalgie.

    BTW…geloof maar dat Laarmans al jaren vast zit aan een rollator.

    Welterusten…

  84. Esox zegt:

    Laura, had jij dan meer sexappeal dan je tweelingzus?

  85. Laura van der Storm zegt:

    Esox….ja, wrijf het er maar in. Kan er nog kwaad over worden :-))))))))))))))))))))

  86. toetssteen zegt:

    Na ja zeg!
    Zucht, ik zie er nog perfect onderhouden uit, kan ook niet anders, maar ja de haardos heeft het wel af laten weten. De bankrekening dan weer niet. Kortom, attractief zat.

    Ik mag niet vloeken, maar hé zeg, de jive vergeten? Ik niet, mooie show weg kunnen geven. Zoals mijn mam zegt: de duvel is oud en z’n moer nog ouder.
    Get off your high horses!
    Als je zestig bent kun je nog dertig jaar door! En als je omvalt, zo steekt het leven in elkaar.

  87. Wachteres zegt:

    Laura, het doe me deugd dat wij van hetzelfde bouwjaar zijn.

    2x de wijsheid van de ouderdom hier op ART.7 :-)

  88. VOC-mentaliteit zegt:

    Ik ben van 69, ja net 43 geworden maar ik ging naar school in wassenaar. Daar stonden de schoolbanken heel 19de eeuws in rijen schuin omhoog als in een collegezaal. Ik had al frans en engels op de lagere school. Stampen, leren en publieke vernedering bij falen. Nou je wilde wel presteren en als je eenmaal op dreef was dan werd het steeds makkelijker. Vroeger was alles volgens mij ook echt beter.

  89. Tiny zegt:

    Goede morgen.
    Nou vooruit dan maar, bouwjaar 42 en nog altijd dezelfde als toen. :)

  90. VOC-mentaliteit zegt:

    Ow ja Tiny ben je nog steeds een tandeloze gekookte ham van 8 pond zonder haar??

  91. N.O.Brains zegt:

    Bouwjaar 60 maar sindsdien een beetje gegroeid. :-)

  92. Tiny zegt:

    @ VOC-mentaliteit zegt:
    27 januari 2012 om 10:03

    Whoehahaha, moest twee keer lezen voordat ik het begreep. Toch de leeftijd? :)
    Nee, ben ondertussen wel wat aangekomen, maar ben zeker geen dikke, vette ham, had een enorme bos haar gekregen, maar die is, dank de meds enzo spoorloos. Gelukkig niet helemaal zonder dus.
    Maar ik bedoelde eigenlijk, nou ja, als je nu bijvoorbeeld nog steeds op een knol rondcrosst en de mind nog hetzelfde is als tig járen geleden, ben ik nog net niet rijp voor een bejaardenpakhuis. En een rollator hoop ik nog tijden niet nodig te hebben. Overigens kosten die hier 40,– Euro nieuw. Valt mee.

    Ik moet gaan fourageren, wortels en appels, paaarden snappen niks van bezuinigingen. Tot later….

  93. toetssteen zegt:

    Enfin, ik meen te mogen stellen dat ten eerste rechts wel humor heeft, en dan vooral ten koste van zichzelf: VOC, die was mooi! Voorts dat geen van ons echt blij is geweest met de Mammoetwet.

    Laarmans en ik zijn het niet vaak eens, maar wat hij om 20:02 plaatst kan ik het volkomen mee eens zijn.

    Is dit werkelijk niet meer terug te draaien of stuit men hier op onwil?

Geef een reactie

‘Staak niet, maar neem het onderwijs weer in bezit’